Sökning: "samhällskunskapsdidaktik"

Visar resultat 31 - 35 av 37 uppsatser innehållade ordet samhällskunskapsdidaktik.

  1. 31. Eleverna är framtiden! : En studie om vikten av att tillämpa demokratiska värden i samhällskunskapsämnet för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Lindell; Ebba Bolmstad; [2017]
    Nyckelord :samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskap; värdegrund; demokrati; undervisning; värden; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur undervisningen kring demokratiska värden ser ut i ämnet samhällskunskap i årskurs 4-6. Denna studie syftar även till att svara på varför ett demokratiskt förhållningsätt är viktigt att tillämpa i undervsningen. LÄS MER

  2. 32. Anpassningarnas dilemman : En studie om hur samhällskunskapslärare förstår och tolkar begreppet extra anpassningar

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Linus Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Didactics; social studies; didactics of social studies; additional adaptations; adaptations; interviews; hermeneutics; qualitative research; Didaktik; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; extra anpassningar; anpassningar; intervjustudie; hermeneutik; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det kommer till extra anpassningar. Både svensk och internationell forskning lägger fokus på samarbete bland alla skolans professioner i utformningen av olika stödåtgärder (Scherp & Scherp, 2007; Hernandez, 2013; m.fl.). LÄS MER

  3. 33. Samhällskunskapslärares ämnesuppfattning : Om syftet med ämnet, prioriterat innehåll och friutrymmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Maria Nilsson; [2017]
    Nyckelord :samhällskunskap; lärare; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapslärare; ämneskonception; Sverige;

    Sammanfattning : There is a gap between the curriculums controlling school subjects content and the way professionals in school accomplish their teaching. Civics as a school subject is vague and unclear. LÄS MER

  4. 34. Utlärning för inlärning utan utantillärning : En kvaitativ studie av fyra olika samhällskunskapslärares erfarenheter av, och uppfattningar om, samhällskunskapsämnets praktiska didaktik.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Klemets; [2016]
    Nyckelord :centralt innehåll; gymnasielärare; frontlinjebyråkrat; handlingsutrymme; Lipsky; läroplan; samhällskunskap; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för det här arbetet avses det att reda ut om det finns någonting som kan identifieras som samhällskunskapsdidaktik i olika samhällskunskapslärares dagliga praktik. Om så är fallet är följdfrågan hur den didaktiken kommer till uttryck? För att kunna få ett svar på frågan intervjuades fyra gymnasielärare i samhällskunskap på olika kurser och kurser. LÄS MER

  5. 35. Svenskhet i läromedel - en diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Sjösten; Torgny Grundin; [2016]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; gymnasiet; läromedel; diskursanalys; nationell diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur svensk diskurs i läromedel diskursivt konstruerar svensk tillhörighet och svenska levnadsvillkor och hur detta framställs i fyra läromedel för gymnasieskolan. Ovanstående begrepp kommer sedermera att konkretiseras och benämnas i diskursanalytiska termer, samt att ses som en del av nationell diskurs med utgångspunkten att diskursen är en diskursiv konstruktion. LÄS MER