Sökning: "samhällskunskapsdidaktik"

Visar resultat 26 - 30 av 37 uppsatser innehållade ordet samhällskunskapsdidaktik.

  1. 26. Kompensatoriskt och demokratiskt på distans : En kvalitativ fallstudie av hur samhällskunskapslärare på två gymnasieskolor upplevde coronakrisen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Erik Löfgren; [2020]
    Nyckelord :distansundervisning; gymnasieskolan; kompensatoriskt; demokrati; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; didaktik; jämlikhet; kompensatoriska uppdraget;

    Sammanfattning : Våren 2020 tömdes svenska gymnasiums skolbyggnader och klassrum på både lärare och elever på grund av coronapandemin. Sveriges gymnasielärare skulle nu undervisa sina elever på distans och syftet med denna studie är att studera hur samhällskunskapslärare på två olika Stockholmsskolor upplevde möjligheterna att via denna distansundervisning utföra två av den svenska skolans viktigaste uppdrag: det kompensatoriska och det demokratifostrande. LÄS MER

  2. 27. Är ideologierna döda i samhällskunskapsläromedel? : En jämförande studie av ideologiernas plats och användning i tre samhällskunskapsläromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Xavier Volpato; [2019]
    Nyckelord :samhällskunskapsdidaktik; politiska ideologier; idékritik; diskursanalys; läromedel för gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den följande uppsatsen avser att belysa hur olika samhällskunskapsläromedel presenterar och använder ideologierna från ett didaktiskt perspektiv. Uppsatsen är en beskrivande studie som med hjälp av idealtyper analyserar hur ideologier används i samhällskunskapsläromedel för gymnasieskolan med ämnesdidaktik i åtanke. LÄS MER

  3. 28. Samhällskunskapslärares erfarenheter om relationen mellan demokrati-och kunskapsuppdragen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tinez Jönsson; Martina Kjellman; [2019]
    Nyckelord :kritiskt tänkande; demokratiuppdraget; kunskapsuppdraget; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; lärarperspektiv.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how social science teachers experience the relationship between the following missions: 1.) give pupils the opportunity to develop abilities for critical thinking, and 2.) reproduce democratic societal values permeated in the curriculum. LÄS MER

  4. 29. "Jag letar efter något som heter 'integritet'" : -Värdegrundsarbete genom barnlitteratur i årskurs F-3

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Malin Karlsson; Mikaela Jarlinius; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; barnlitteratur; integritet; värdegrund; samhällsorienterande; lågstadium; F-3; boksamtal; högläsning; litteraturarbete; SO; moral; etik; mänskliga rättigheter; barnkonventionen; rättigheter; sexuella övergrepp; sexualundervisning; stopp min kropp;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur som verktyg kan användas i värdegrundsarbetet, med inriktning på integritet som en mänsklig rättighet.  I studien har både manuella sökningar och databassökningar genomförts för att hitta relevant forskning. LÄS MER

  5. 30. Hur blir man bättre på att analysera? : En studie om elevers uppfattningar av en analysmodell i samhällskunskapsundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Åsa Nersäter; [2018]
    Nyckelord :Social Studies; Civics; Didactics of Social Studies; Didactics; Skills; Analytic Skill; Civic Literacy; Second Order Concepts; Critical Thinking; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; förmågor; analysförmåga; Civic Literacy; Second Order Concepts; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 på gymnasiet uppfattar att de, inom ramen för kursen Samhällskunskap 1b, kan använda en samhällsvetenskaplig analysmodell för att analysera ett samhällsproblem. Studien utgår från två forskningsfrågor: Hur uppfattar elever på gymnasiets högskoleförberedande program att de ska använda analysmodellen? Vilka olika kvaliteter kan skilja mellan en utvecklad och en mindre utvecklad uppfattning av hur analysmodellen ska användas? Undersökningen tar sin utgångspunkt i en yrkeserfarenhet av att elever ofta undrar hur de ska bli bättre på att analysera. LÄS MER