Sökning: "samverkan bup"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden samverkan bup.

  1. 11. ”De ska ha skola på sitt sätt” : Socialtjänsten, BUP och skolan i samverkan kring ungdomar med långvarig skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linda Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Ungdomar med långvarig skolfrånvaro; samverkan; arbetsmetoder; socialt arbete; socialtjänst; skolkurator; BUP;

    Sammanfattning : Ungdomar med långvarig skolfrånvaro är ofta en indikation på en komplex sammansättning av olika sorters problem, vilket medför att dessa ungdomar ofta har ett behov av hjälp från olika människobehandlande organisationer i samhället. Studiens syfte var att undersöka hur professionella verksamma inom de olika organisationerna socialtjänsten, BUP och gymnasieskolan arbetar med ungdomar i åldern 16–21, som har en långvarig skolfrånvaro. LÄS MER

  2. 12. Från barn till vuxen. Om övergångar i den psykiatriska vården

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susann Engman; Anna Nordberg; [2020-10-19]
    Nyckelord :ungdomar psykiska hälsa; övergång; vuxnas psykiska hälsa och familj;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka vårdpersonal och enhetschefers erfarenheter av över-gången för patienter från barn- och ungdomspsykiatrin till vuxenpsykiatrin. Metod: Studien hade en kvalitativ ansats och genomfördes med två fokusgrupper med åtta vårdpersonal och individuella intervjuer med fyra enhetschefer. LÄS MER

  3. 13. ”Jag tänker att vi alltid utgår ifrån barnet” -Tre professioners syn på samverkan kring barn och unga

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Strid; Daniel Jonsson; [2020-06-17]
    Nyckelord :samverkan; collaboration; social service; children s voice;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som professionella såg när det kom till att få en fungerande samverkan kring barn och unga som har stödjande insatser inom socialtjänst, BUP och skola. Dessutom avsåg vi att undersöka om och i så fall hur professionella menade att barnets röst kommer fram som en del i samverkansarbetet. LÄS MER

  4. 14. Att inte passa in i skolans system : Fem livsberättelser om skolfrånvaro.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helena Björklund; Jängnemyr Maria; [2020]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; hemmasittare; livsberättelser; psykisk ohälsa; samverkan; skolfrånvaro; systemteori; ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad skolfrånvaro kan bero på samt vilka faktorer som hade främjat skolnärvaro hos respondenterna som deltagit i föreliggande studie. Studien använde sig av livsberättelse som metod, där fem tidigare hemmasittare i åldern 17-29 år  berättade om sina erfarenheter och upplevelser kring skolfrånvaro samt vad de ansåg hade kunnat hjälpa dem att fullfölja sin utbildning. LÄS MER

  5. 15. Pusselbitar : Samarbetet mellan elevhälsan och barn- och ungdomspsykiatrin för att skapa förutsättningar för elever som har diagnosen adhd att lyckas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Englund; [2020]
    Nyckelord :child and adolescent psychiatry; cooperation and collaboration; student health team; students with ADHD-diagnosis; Adhd hos elever i grundskolan; barn- och ungdomspsykiatrin; elevhälsan; samverkan och samarbete;

    Sammanfattning : Att lyckas i skolan är den viktigaste faktorn för att också lyckas i livet och är än mer viktig för elever som har diagnosen adhd, eftersom de har större risk att hamna i en negativ livsspiral. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och specialpedagogen kan vara en viktig del i att hjälpa till med att skapa en integrerad och bra lärmiljö för elever med diagnosen adhd. LÄS MER