Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. How to mediate in religious conflicts? : From Desacralisation of Conflicts to Sacralisation of Peace. Towards a complementary complex approach

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Nicolás Paz Alcalde; [2022]
    Nyckelord :religious conflicts; desacralisation; sacralisation; mediation; peace.;

    Sammanfattning : This research is 1) a critical conceptual analysis of the existing theoretical framework of desacralisation of conflicts developed by professor Isak Svensson in relation to mediation practice in religious conflicts with explicit religious claims; and 2) a critical argumentation for the development of an alternative and complementary initial attempt of mediation methodology suggested by myself: sacralisation of peace. This methodology is based on aspects of the worldview conflicts theoretical framework of professor Jayne Seminare Docherty, the ritual theory for peacebuilding as proposed by professor Lisa Schirch, and a plural conceptual notion of peace. LÄS MER

  2. 7. Kommunalstämmans födelse 1862 : En lokal studie av sockenidentitet och sekularisering genom textanalys av Karlanda kommunalstämmas protokoll.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Wiig Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Secularization; Local Identity; Karlanda Municipality; Parish Identity; Municipal Meeting; Municipality; Politics; Sekularisering; Lokal identitet; Karlanda kommun; Sockenidentitet; Kommunalstämma; Kommun; Politik;

    Sammanfattning : Inrättandet av de borgerliga kommunerna på 1860-talet var en stor strukturell förändring i samhället. Kyrkan var trött på att gå statens ärenden och kungens reformer befriade kyrkan från en del av statens ansvar. LÄS MER

  3. 8. Slöjförbud i relation till barns mänskliga rättigheter: En argumentationsanalys om debatten kring ett införande av slöjförbud i den svenska för- och grundskolan ur ett barnrättsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Kadriye Kama; [2021]
    Nyckelord :Keywords: ban of veil; child; human rights; swedish debate; argumentation analysis Nyckelord: Slöjförbud; barn; mänskliga rättigheter; svensk debatt; argumentationsanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I Sverige har debatten om lagförslaget att införa ett slöjförbud i för- och grundskolan varit aktuellt under de senaste åren. Syftet med uppsatsen är att analysera argument som har framlagts i interpellationsdebatten om slöjförbud i den svenska för- och grundskolan 3 juni 2019, debatten i Malmö kommunfullmäktige 19 mars 2020 och slutligen argument av Sverigedemokraternas, samt Moderaternas motioner för ett införande av slöjförbud. LÄS MER

  4. 9. Det svenska klassrummets bemötande av elever med en religiös bakgrund : En kvalitativ innehållsanalys av rapporter från tankesmedjan Timbro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Widerberg; [2021]
    Nyckelord :Secularization; high school; religious identity; qualitativ content analysis; confessionality; exclusion;

    Sammanfattning : This study discusses high school and religion based on David Thurfjell's theory of secularization. The study answers three different research questions where the purpose is to use two reports from the think tank Timbro, based on a qualitative content analysis, to answer the study's research questions. LÄS MER

  5. 10. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2020]
    Nyckelord :tro; religion; sekularisering; postsekularisering; konfessionell; ickekonfessionell; religionskunskap; ateism; icketro; agnosticism; läroplan; religionsfrånvaro; religious education; RE; non belief; secularisation; confessional; belief; secular; postsecular;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER