Sökning: "sekundärdata metod"

Visar resultat 11 - 15 av 864 uppsatser innehållade orden sekundärdata metod.

  1. 11. Capabilities and partnership factors needed to offer product-service systems from a manufacturer-reseller perspective : A Case study of a European truck manufacturer in the Southeast Asian market

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :John Johansson Malm; Lukas Broman; [2023]
    Nyckelord :Capabilities; Partnership factors; Product-service system; Servitization; Manufacturer-reseller perspective; Kapabiliteter; partnerskapsfaktorer; PSS; Tjänstefiering; Tillverkare-återförsäljarperspektiv;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to examine what is needed by manufacturers and their resellers in thetruck manufacturing industry that wants to pursue a result-oriented PSS. More specifically, thisstudy aims to answer what capabilities are needed for the actors and address what partnershipfactor is needed for collaboration. LÄS MER

  2. 12. Resultatmanipulering bland svenska aktiebolag under åren innan konkurs : En kvantitativ studie för att undersöka förekomsten av resultatmanipulering bland svenska företag som gått i konkurs under perioden 2010–2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Mohammed Nader Hamidi; David Ngoda; [2023]
    Nyckelord :Diskretionära periodiseringar; Earnings management; konkurs; den modifierade Jones-modellen; redovisning; periodiseringar.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Resultatmanipulering bland svenska aktiebolag åren innan konkurs. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Mohammed Nader Hamidi och David NgodaHandledare: Jan SvanbergDatum: 2023 – januari Syfte: Studiens syfte är att undersöka om svenska aktiebolag resultatmanipulerarår innan konkurs och ifall de använder sig av en positiv eller negativresultatmanipulering år innan konkurs. LÄS MER

  3. 13. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiella prestationer: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och finansiella prestationer inom den europeiska finanssektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Ramazan Durak; [2023]
    Nyckelord :ESG-score; E-score; S-score; G-score; sustainability reporting; ROA; ROE; financial sector; financial performance; ESG-betyg; E-betyg; S-betyg; G-betyg; hållbarhetsrapportering; ROA; ROE; finanssektorn; finansiell prestation;

    Sammanfattning : Syfte: Företag i dagens samhälle befinner sig i en allt mer påträngande situation där de måste arbeta hållbart eller bedriva verksamhet på ett hållbart sätt, och detta har blivit centralt sedan flera år tillbaka. I och med att hållbarhet blir allt mer viktig och finansiella sektorn spelar en viktig roll för länders samhällsekonomier började forskningsvärlden undersöka sambandet mellan ESG-betyg och företagens finansiella prestationer. LÄS MER

  4. 14. AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Almir Smrkovic; Muaaz Alsayed Ali; Albin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Automation; Bank; Ethics; Implementation; Innovation; Moral; Artificiell intelligens; Automatisering; Bank; Etik; Implementering; Innovation; Moral;

    Sammanfattning : Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. LÄS MER

  5. 15. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER