Sökning: "semiotik barn"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden semiotik barn.
21. "Må de avskyvärda bilderna hemsöka oss" : Bildanalys av fyra starka nyhetsbilder ur ett ansvarsmoraliskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur syrier och syriska flyktingar har porträtteras i fyra bilder som publicerats i svenska dagstidningar, utifrån frågeställningar om just framställning, vilket kontext som framkommer från artiklarna som bilden publicerats i och huruvida publiceringen av bilderna kan anses etiskt försvarbara. Bilderna som analyseras är bland annat fotot på Alan Kurdi, och tre andra, starka nyhetsbilder. LÄS MER
22. De bilder barn möter i populärkultur : En kvalitativ studie om genus och populärkultur i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta arbete syftar på att bidra med kunskap om de genusbilder barn möter genom populärkultur ochförskollärares synsätt på genus genom populärkultur i förskolan. För att kunna besvara arbetets frågeställningar har två kvalitativa intervjuer gjorts med två förskollärare samt en bildanalys av en populär barnbok. LÄS MER
23. Avmystifieringen av det moderna barnet : En kvalitativ innehållsanalys ur ett semiotiskt perspektiv av två svenska Instagramkonton
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Instagramkonton där föräldrar exponerar sina barn blir allt vanligare och allt mer populära. Detta kräver att barnen framställs på ett vis som är tilltalande för mottagarna. LÄS MER
24. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER
25. Black Lives matter : En semiotisk analys av bilden av svarta barn i UNICEF:s och SOS Barnbyar:s reklamkampanjfilmer. En undersökning av hur UNICEF:s och SOS Barnbyar:s reklamkampanjfilm uppfattas av människor med olika etnisk bakgrund.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet Syftet med den här uppsatsen är att undersöka bilden av svarta barn i UNICEF:s och SOS Barnbyar: s reklamkampanjfilmer och hur barnen framställs i filmerna. Jag vill också undersöka hur UNICEF:s och SOS Barnbyar: s reklamkampanjfilmer uppfattas och påverkar människor med olika etnisk bakgrund. LÄS MER