Sökning: "semiotik barn"
Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden semiotik barn.
11. "Har inte du någon val att gå och rädda någonstans?" : En semiotisk innehållsanalys av julkalendern Storm på lugna gatan ur ett hållbarhetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Världen står inför stora utmaningar gällande hållbar utveckling och problemen kommer inte att lösas över en natt. Det är en lång och tidskrävande process som kräver mycket kunskap av jordens nuvarande och framtida befolkning. LÄS MER
12. Jorden är en apelsin : En studie i hur olika visuella narrativ påverkar ett barns förståelse av en metafor
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Denna studie är ett examensarbete i informationsdesign med inriktningen informativ illustration. Arbetet har genomförts i samarbete med läromedelsförlaget Natur & Kultur som arbetar med en re-design av PULS SO-boken Grundbok för årskurs 1–3. LÄS MER
13. “Ni säger att ni älskar era barn framför allt annat, samtidigt stjäl ni deras framtid framför ögonen på dom" - En kvalitativ studie av hur Dagens Nyheter och Expressen har konstruerat och ramat in Greta Thunberg och miljöjournalistiken
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur Greta Thunberg och miljöjournalistik konstrueras i Dagens Nyheter och Expressen. Teori: Medielogik, Dagordningsteorin, Gestaltningsteorin, Nyhetsramar och Semiotik. Metod: Kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
14. ATT ILLUSTRERA DÖDEN FÖR BARN
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom semiotisk analys undersöka hur döden illustreras av Svein Nyhus i bilderboken Roy (Dahle 2009), som riktar sig till barn i åldern 6–9 år. Detta för att se hur illustrationerna kan vara skapade för: barnet, den vuxne samt som bidrag till samtalet dessa för när de läser bilderboken. LÄS MER
15. Förskollärares beskrivningar av barns berättande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Grundtesen är att barn i förskolan använder resurser, medier och teknologi i sitt meningsskapande och erövrande av språk. Förutom texter möter barn bilder, tecken och andra skriftspråkliga aktiviteter som är komplexa och varierade. Barns läsande och skrivande förenades och har fått en utvidgad betydelse i begreppet literacy. LÄS MER