Sökning: "semiotik barn"
Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden semiotik barn.
6. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER
7. Helgar ändamålen medlen? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur Unicef Sverige framställer afrikanska barn i reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Medier är något som vi dagligen interagerar med i olika sammanhang och det som vi ser i media påverkar hur vi uppfattar verkligheten och olika aspekter av den. Eftersom media har inverkan på vår verklighetsbeskrivning är det därför viktigt att det som visas i media är så objektivt och verklighetsnära som möjligt. LÄS MER
8. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER
9. ”Ett monster som bara spelar musik” : En barndomssociologisk studie av barns meningsskapande utifrån musikgenres
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förekomsten av samma typ av låtar och musikgenrer i förskolans vardag är påtaglig och oftast är det traditionell barn- och popmusik som spelas. Tidigare forsknings fokus riktas främst åt undervisning och lärande, och inte så mycket åt musiklyssnandet och barnens meningsskapande kring lyssning på musik. LÄS MER
10. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER