Sökning: "semiotik visuell kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden semiotik visuell kommunikation.

  1. 1. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  2. 2. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  3. 3. Sexualupplysningsspel: : En vetenskaplig studie och ett kreativt arbete om information kring preventivmedel riktat till män.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Blomberg Wilma; [2023]
    Nyckelord :Preventivmedel; visuell kommunikation; normkritik; hemsidor; semiotik.;

    Sammanfattning : Tillgång till och kunskap om preventivmedel är en förutsättning för jämställdhet. Eftersom kvinnan är den som blir gravid läggs oftast ansvaret att ha kunskap om och skydda sig mot oönskade graviditeter på henne. LÄS MER

  4. 4. En fredsduva. Eller? : En semiotisk visuell analys av ukrainska krigstidsaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nataliia Mykhailetska; [2023]
    Nyckelord :Dove of Peace; Poster; Ukraine; Representation; Semiotics; Symbol; Illustration; Acquired disability; Inclusion; Unicef.; Fredsduvan; Affisch; Ukraina; Representation; Semiotik; Symbol; Illustration; Förvärvad funktionsnedsättning; Inkludering; Unicef.;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt fredsduvan som symbol i ukrainska krigsaffischer och vilken påverkan dess gestaltning får för slut resultatet. Syftet med arbetet var att skapa en djupare förståelse i hur en traditionell symbol, i detta fall fredsduvan, kan användas för att skapa en opinion för ett specifikt ändamål. LÄS MER

  5. 5. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dan Larsson; Bipasha Borén; [2023]
    Nyckelord :Attraktivitet; semiotik; semiotiska resurser; semesterresor; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER