Sökning: "skapa myter"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden skapa myter.

  1. 1. Det filmiska skogsrået : Nordisk folk horror och relationen till gamla sägner, myter och berättelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Georgios Grigoriadis; [2024]
    Nyckelord :Skogsrå; film; tradition; kultur; sägner; myter; väsen; folklore; folk horror; nordisk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker myten om skogsrået och hur skogsrået gestaltas i nordiska folkhorror-filmer under 2000-talet. I analysen granskas relationen mellan filmerna och gamla sägner, myter och berättelser om skogsrået genom att identifiera vilka likheter och skillnader som finns. LÄS MER

  2. 2. Myter om kvinnlighet i Marvel : En feministisk filmanalys av den kvinnliga superhjälten She-Hulk: Attorney at Law

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Feminism; filmteori; Jennifer Walters; kvinnlighet; Marvel; myter; She-hulk; stereotyper;

    Sammanfattning : Film och tv-serier är medier som kan bidra till att upprätthålla stereotyper, som i sin tur konstruerar myter om kvinnor och män. Tidigare serier om superhjältar har fått kritik för att ha bidragit med att framställa misogyna ideologier om kvinnor, men på senare år har den stora filmoch serieproducenten Marvel, som skapar superhjälteserier, arbetat aktivt för att skapa ett mer inkluderat superhjälte-universum som innefattar en mer utvecklad syn på kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER

  4. 4. Organisationsförändring för ett mer kvinnofrämjande ishockeysverige : En fallstudie utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jonathan Alexandersson; [2020]
    Nyckelord :Nyinstitutionell teori; Legitimitet; Isomorfism; Rationaliserade myter; Isärkoppling; Svenska Ishockeyförbundet; Förändringsarbete;

    Sammanfattning : I dagens samhälle utvecklas företag och organisationer ständigt och samhället ställer stora krav på organisationer, allt från att vara mer miljömedvetna till att skapa en mer genusmedveten marknad. Detta innebär i stor utsträckning att organisationer måste förändras för att efterleva de krav som ställs på dem. LÄS MER

  5. 5. Att genomgå en hysterektomi med fokus på livskvalité : En kvalitativ litteraturstudie om kvinnors erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Denise Persson; Madeleine Seibel; [2019]
    Nyckelord :Erfarenhet; hysterektomi; information; livskvalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: En av tio kvinnor opererar bort sin livmoder i Sverige. Skälet till detta kan vara både maligna (icke godartade) och benigna (godartade) orsaker. Kvinnors livskvalité kan påverkas i samband med en hysterektomi, därför kan det vara viktigt att få lärdom hur kvinnors erfarenheter kan spegla livet i samband med en hysterektomi. LÄS MER