Sökning: "skolverket 2003"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden skolverket 2003.

  1. 1. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media discourses; Sweden’s national minorities; preschool; social justice; languages and cultures; Mediediskurser; Sveriges nationella minoriteter; förskola; social rättvisa; språk och kulturer;

    Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER

  3. 3. The Four Dimensions of Western-centric Ideologies in Upper Secondary English Textbooks in Sweden : An ideological square analysis of Blueprint A 3.0 & Solid Gold 1

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Aleyna Baser; [2023]
    Nyckelord :Ideological square; qualitative research; postcolonialism; English education in Sweden; textbook evaluation; semantic discourse; Orientalism.;

    Sammanfattning : Swedish upper secondary schools are assigned the responsibility to promote cultural diversity and foster democratic global citizens according to Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2022). Naturally, as English textbooks try to incorporate this, the potentially problematic outcome arises of the depictions of the Westerner and the non-Westerner. LÄS MER

  4. 4. Demokratins utmaningar, vad har det med förskolan att göra? : En intervjustudie om hur förskollärare tolkar och konkret arbetar med förskolans demokratiuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Martina Bodving; Helena Åkesson; [2023]
    Nyckelord :democracy; preschool; democratic mission; dimensions of democracy; influence; participation; communication; interaction; children as future democratic citizens;

    Sammanfattning : Preschool has an important role in society to form future democratic citizens (Biesta 2003, ss.62f). The education act (SFS 2010:800 1 kap 5§) and Curriculum for the preschool - Lpfö 18 (Skolverket 2018, s.5) maintain that the preschool should be based on a democratic foundation, connect to and solidify respect for basic democratic values. LÄS MER

  5. 5. Spänningsreglering och mental träning inom idrottslärarutbildningen : En kvalitativ studie vid sju lärosäten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Casper Hällström; Nils Toresson; [2022]
    Nyckelord :Tension adjustment; Mental training; Sports psychological methods; Curriculum analysis; Document analysis; Teachers education; Spänningsreglering; Mental träning; Idrottspsykologiska metoder; Läroplansanalys; Dokumentanalys; Ämneslärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de lärosäten i Sverige som erbjuder ämneslärarprogrammet för gymnasiet med ingång idrott och hälsa, tolkar och tillämpar det centrala innehållet spänningsreglering och mental träning från kursen idrott och hälsa 1. Genom intervjuer med utvalda representanter från lärosätena samt en genomförd dokumentanalys av relevanta dokument ämnar vi att finna svaren på följande frågeställningar: 1. LÄS MER