Sökning: "social miljö förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden social miljö förskolan.

  1. 16. Hur undervisning i förskolan kan stödja flerspårkiga barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med transspråkande som ramverk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Johansson; Hanna Vig; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Translanguaging; barn; förskola; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisningen i förskolan kan stödja flerspråkiga barns språkutveckling. För att besvara syftet har semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare genomförts. LÄS MER

  2. 17. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER

  3. 18. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  4. 19. Social och fysisk språkmiljö i förskolan : en kvalitativ studie om förskolläraressyn på en språkstimulerande miljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Carlström Parkkinen; Jenny Badlund; [2021]
    Nyckelord :samspel; kommunikation; material; språkstimulerande strategier; social språkmiljö; fysisk språkmiljö;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskollärares syn på en social och fysisk språkstimulerande miljö i förskolan. Detta med fokus på förskollärares användning av språkstimulerande strategier samt utformningen av en flexibel lärmiljö som kan främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 20. Modersmålens inkludering i förskolans verksamhet : En studie om förskollärares metoder, kunskaper och erfarenheter i inkluderingsarbetet av modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ebba Gullberg; [2021]
    Nyckelord :Artifacts; inclusion; mother tongue; preschool teachers; survey; Artefakter; enkät; förskollärare; inkludering; modersmål;

    Sammanfattning : Sveriges förskolor är idag präglade av många olika språk vilket har gjort att förskollärare har fått ett bredare ansvar när det handlar om barns språkutveckling. Forskning visar på att det är av fördel och viktigt att barn med annat modersmål än svenska ska få möjlighet att utöva sitt eget språk i verksamheten, då det i sin tur leder till att barnet kan utveckla och förstå det svenska språket snabbare och lättare. LÄS MER