Sökning: "sociala medier kvinnor"

Visar resultat 16 - 20 av 456 uppsatser innehållade orden sociala medier kvinnor.

  1. 16. "OM ALLA GÖR DET ÄR DET VÄL OKEJ" En kvalitativ studie om unga kvinnors användande av och inställning till nikotinsnus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Eneberg; Ellen Håkansson Lagerhammar; [2023]
    Nyckelord :snus; vitt snus; nikotinsnus; marknadsföring mot kvinnor; influencer marketing; branding; white nicotine pouches; marketing for women.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Over recent years, there has been an increase in young women’s use of white nicotine pouches in Sweden. Statements have been made about this being a problem for public health since young people risk addiction to a harmful product. LÄS MER

  2. 17. Kvinnan, Gudinnan och naturen : En ekofeministisk undersökning av uttryckt världsbild på nyhedniska instagramkonton

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Linnea Glassel; [2023]
    Nyckelord :ekofeminism; kvinnor; nyhedendom; religion; sociala medier;

    Sammanfattning : This is a study about an ecofeminist perspective on contemporary paganism among women on instagram. It takes off along with former studies that have researched feminist and psychological aspects of women's use of mythological figures and feminine god symbols and paganism on instagram. LÄS MER

  3. 18. Unga kvinnors erfarenheter av att söka vård vid psykisk ohälsa : En litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Filippa Mannonen; Evelina Cramer; [2023]
    Nyckelord :emotions; patient perspective; psychological well-being; seeking care; qualitative; kvalitativ; känslor; patientperspektiv; psykiskt mående; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa drabbade många unga vuxna och upplevdes olika, det kunde innebära tillfälliga besvär men också besvär som påverkar vardagen. Sociala medier hade både för- och nackdelar när det handlade om psykisk ohälsa. Bristande kunskap kring psykisk ohälsa ledde till stigmatisering. LÄS MER

  4. 19. En digital enkätstudie om hur sociala medier används för att söka information om hälsa, matvanor och livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amy Rönnholm Barnes; Lisa Geholm; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; sociala medier; matvanor; livsmedelsval;

    Sammanfattning : Bakgrund Sociala medier har blivit en integrerad del av mångas vardagliga liv och påverkar hur människor kommunicerar, delar information samt interagerar med varandra. Det är även en plats där desinformation sprids och det är därför viktigt att förstå hur budskap som spridsvia sociala medier påverkar följarnas liv. LÄS MER

  5. 20. "Tiktok made me buy it” : En kvantitativ studie om TikToks påverkan på generation Zs attityder som konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Madhav Joshi; Sania Sadr Mousavi; [2023]
    Nyckelord :attitudes; attitude components; social media; TikTok; Generation Z; user generated content; word of mouth; attityder; attitydkomponenter; sociala medier; TikTok; generation Z; användargenererat innehåll; Word Of Mouth;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka förståelse för hur generation Zs attityder som konsumenter påverkas av den sociala medieplattformen TikTok. Attityder är utifrån de två använda teoretiska modellerna uppdelade i tre komponenter respektive sex faser. Baserat på tidigare relevant forskning och teorier togs det fram tre hypoteser. LÄS MER