Sökning: "sociala medier kvinnor"

Visar resultat 6 - 10 av 456 uppsatser innehållade orden sociala medier kvinnor.

  1. 6. TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare : - Inom Elektronisk Word-Of-Mouth

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Lorita Maqedonci; Vanesa Voca; [2024]
    Nyckelord :EWOM; positiv negativ WOM; e-handel; OCR; IACM; TikTok; och sociala medier;

    Sammanfattning : Titel: TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare – Inom elektronisk Word-Of-Mouth. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Lorita Maqedonci och Vanesa Voca Handledare: Martin Ahlenius Datum: 2024 - Januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur recensioner på TikTok påverkar användare genom elektronisk Word-Of-Mouth (eWOM). LÄS MER

  2. 7. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  3. 8. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  4. 9. En kvantitativ studie om unga vuxnas beroende av sociala medier i relation till upplevd ångest med fokus på köns- och åldersrelaterade aspekter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Axel Takvam; Linn Wickström; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; ångest; unga vuxna; ålder; kön;

    Sammanfattning : Today, social media is an integral part of young adults' lives, while increased perceived anxiety has become a general concern. The purpose of the study was therefore to investigate how social media addiction is related to perceived anxiety in young adults. LÄS MER

  5. 10. Alkoholkonsumtion vid Psykisk Påfrestning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Negin Bazarcheh Shabestari; Elin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Psykisk påfrestning; Alkoholkonsumtion; AUDIT; Kessler-10; Självmedicinering;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sambandet mellan alkoholkonsumtion och psykiskpåfrestning. Genom att använda mätinstrumenten AUDIT och Kessler-10analyserades alkoholvanor och psykisk påfrestning bland 98 deltagare.Deltagarna svarade på enkäten som spridits via sociala medier, genom grupperkopplade till psykisk ohälsa eller alkoholmissbruk. LÄS MER