Sökning: "socialkonstruktivism och genus"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivism och genus.

  1. 1. Kvinna eller man, spelar det någon roll? : En kritisk diskursanalys av språkliga genuskonstruktioner i LVM-domar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Petersson; Josefina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :LVM; gender; gender perspective; conceptions of gender; women and men; social work; administrative court; application of the law; abuse; critical discourse analysis; social constructivism; LVM; genus; genusperspektiv; genusföreställningar; kvinnor och män; socialt arbete; förvaltningsrätten; rättstillämpning; missbruk; kritisk diskursanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how conceptions of gender are expressed in the construction of women and men in judgments on the Care of Substance Abusers (Special Provisions) Act (LVM). According to Swedish law everyone must be treated equally, regardless of gender. LÄS MER

  2. 2. Hårfin linje mellan likabehandling ochindividanpassning : En kvalitativ studie om hur könstillhörighet hos individeri missbruk kan påverka socialarbetares bemötande ochbedömning av behandling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Karlsson Prytz; Alexandra Nordin; [2023]
    Nyckelord :Addiction; gender; social worker; client; Missbruk; könstillhörighet; socialarbetare; klienter.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur könstillhörighet hos individer i missbruk kan påverkasocialarbetares bemötande av klienten och bedömning av behandling. För att besvara syftetanvändes en kvalitativ metod i form av intervjuer med tio respondenter. LÄS MER

  3. 3. Performativa handlingars genuskraft : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares performativa handlingar gentemot barnen i naturmiljöer utifrån barnets biologiska kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Andersson; Lovisa Bech; [2023]
    Nyckelord :gender; preschool; kids; nature; preschool teacher; day care givers working in the preschool; performatives; genus; förskola; barn; naturmiljö; förskollärare; barnskötare; performativer;

    Sammanfattning : Performativa handlingars genuskraft är en småskalig kvalitativ studie som bygger på socialkonstruktivism med Judith Butlers teori om genusskapande och performativitet som teoretisk utgångspunkt. Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares performativa handlingar i språkbruket gentemot förskolebarn i naturmiljöer beroende på barnets biologiska kön. LÄS MER

  4. 4. “Varför ska man hålla på med genus i förskolan? Kan vi inte låta barn vara barn?” : En kvalitativ studie om vikten av att arbeta med könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilma Svanström Gustavsson; Josefin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; normer; stereotypisk; socioekonomiskområde; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att jämföra hur och om arbetet med de stereotypiska könsnormerna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen utifrån områdets socioekonomiska status. Samt om uppfattningen kring att arbeta med könsnormerna skiljer sig åt beroende på utbildningsnivå/yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. Lika villkor för musicerande : - En studie om genuskonstruktioner och könskoder i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Östberg; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskoder; genusmönster; instrument; musikundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör musikundervisning utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att ta del avlärares tankar kring flickors och pojkars musicerande samt hur lärare ser på instrument- ochgenreval i musikundervisningen. Studien har socialkonstruktivism och genusteori som teoretiskautgångspunkter. LÄS MER