Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER
2. “Oavsett vilken utbildning och arbete jag har är jag en afrikansk kvinna med slöja. Man trycker ner” : En kvalitativ studie om yrkesverksamma första generationens somaliska kvinnors upplevelser av social tillhörighet i det svenska samhället
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : ABSTRACT The issue of integration and working status of migrants from Somalia has been a topic of discussion in recent years. Looking into working Somali women's experience with social belonging this study hopes to offer a bigger understanding of the factors they believe have a part in their possible inclusion and exclusion. LÄS MER
3. Kvinnokraft, i kläm mellan två kulturer : En kvalitativ studie om hur första generationen somaliska kvinnor upplever högre utbildning i Sverige
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this thesis is to be able to contribute a small insight into how first-generationSomali women experience higher education and what they experience as opportunities andobstacles. The data has been collected through a semi-structured qualitative telephoneinterview. LÄS MER
4. Klassrumsinteraktioner - matematiklärande på lågstadiet för andraspråkselever : Intervju- och observationsstudie om undervisning för elever som har arabiska och somaliska som modersmål
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien har syftet till att öka förståelsen för hur insatser kan riktas för att överbrygga och stärka elevers matematiklärande när elever har annat modersmål än svenska. Studien har utgått från en sociokulturell kunskapssyn på lärande. LÄS MER
5. "Om jag jobbar jag förstår vem jag är och jag är stark" : En fallstudie om somaliskfödda kvinnors upplevelser av förvärvsarbetets effekter på deras vardagsliv och familjeroller i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : Den somaliskfödda gruppen beskrivs ofta som den mest svårintegrerade i Sverige med en stor underrepresentation på den svenska arbetsmarknaden. De beskrivs ha traditionella värderingar och könsroller som ofta dikterar arbetsfördelning och funktioner i familjen. LÄS MER