Sökning: "specialpedagogiskt material"
Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden specialpedagogiskt material.
11. ”Demokrati, det kanske är medicin?” : En kvalitativ intervjustudie som inkluderar barnets perspektiv i frågor om inflytande och delaktighet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Pedagoger i förskolan har ett viktigt uppdrag i att främja barns hälsa och välbefinnande samtett ansvar att ge varje barn förutsättningar att utvecklas och lära sig. Ett sätt att möjliggöradetta är genom inflytande och delaktighet, som ses som en av flera hälsofrämjande faktorer. LÄS MER
12. Möjligheten för eleven att nå sin fulla potential : Hur sker arbetet specialpedagogiskt för elever med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att titta på hur lärare och specialpedagoger arbetar med extra anpassningar ochsärskilt stöd och elever som har NPF i grundskolan samt hur dessa följs upp och utvärderas. I studienhar halvstrukturerade intervjuer med 4 lärare från 4 olika grundskolor, 2 olika mellanstadieskolor och2 olika högstadieskolor och 4 specialpedagoger/speciallärare. LÄS MER
13. Rektors styrning av inkludering ur ett barnrättsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om rektors styrning av inkludering ur ett barnrättsperspektiv. Då specialpedagogens professionsuppdrag regleras av rektor, är det av re-levans att undersöka rektors styrning då den inverkar på specialpedagogens uppdrag att främja inkludering ur ett barnrättsperspektiv. LÄS MER
14. Specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan : En erfarenhetsbaserad ideologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Sverige anses stå för sina egna perspektiv inom specialpedagogik i förskolan. Trots detta finns det inga direktiv från skollag och andra styrdokument hur specialpedagogik ska användas i förskolan, bara att den ska det. LÄS MER
15. ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper” Om analogt och digitalt skrivande i skolan
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Adler, Camilla och Siwe, Jessica (2020). ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper”- Om analogt och digitalt skrivande i skolan.. LÄS MER