Sökning: "språk digitalisering svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden språk digitalisering svenska.

  1. 1. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  2. 2. Frihetens nattväktare : tidningen Nyliberalen, Frihetsfronten och det libertarianska nätverket i Sverige 1983–2000

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Simon Bäckman; [2023]
    Nyckelord :libertarianism; ideologi; nätverk; 1980-talet; 1990-talet; Sverige; Norden; nyliberalism;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en idéhistorisk undersökning av libertarianismens utveckling i Sverige 1983–2000. Utgångspunkten för undersökningen är en ny forskningsdiskussion som rest frågor om libertarianismens många former i transnationella kontexter, i synnerhet den nordiska, som ett svar på en tidigare amerikaniserad förståelse av ideologins utveckling. LÄS MER

  3. 3. Papper och skärmar i klassrummet : Svensklärares syn på läsning i en digital tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Wedding; Selma Mehmedagic; [2023]
    Nyckelord :den kroppsliga vändningen; digitalisering; distraktion; högläsning; lyssnande; läsning; multitasking; papper; skärm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med läsning av tryckta texter och text på skärm. Vårt teoretiska ramverk utgår från vad läsning är samt hur olika medier påverkar läsning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som undervisar i svenska för årskurs 7-9. LÄS MER

  4. 4. Polylino skola: En ersättning för högläsning eller ett välkommet komplement?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; högläsning; literacy; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; Polylino;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen och den ökade förekomsten av e-böcker och digitala boktjänster, ser vi en förändring i samhällets läsvanor. Dessa förändrade läsvanor speglas även i elevernas läsvanor, där användningen av elevanpassade digitala boktjänster som Polylino skola blir mer vanligt i svenska klassrum. LÄS MER

  5. 5. Vilket svenskämne presenteras i Lgr22? : En textanalytisk studie av en ny kursplan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2022]
    Nyckelord :Kursplan; Lgr22; Läroplansteori; Svenskämne; Årskurs 7-9; Ämnesargument;

    Sammanfattning : Lgr22 ligger till grund för denna textanalytiska studie. Syftet med studien är att utveckla förståelse för den nya kursplanen. För att kunna analysera materialet har de teoretiska begreppen läroplansteori och Svedners ämnesargument använts. LÄS MER