Sökning: "språk inlärning i förskolan för barn med annat modersmål än svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språk inlärning i förskolan för barn med annat modersmål än svenska.

  1. 1. "Det är ju inte bara boken i sig" : En studie om förskollärares förhållningssätt till högläsning i relation till barn som utvecklar ett andra språk i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Nordén; Therése Bengtsson Jansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Högläsning; Boksamtal; Andraspråksutveckling; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilken betydelse högläsningen har för språkutvecklingen hos barn med annat modersmål än svenska. Studien är fokuserad på förskollärares förhållningssätt till högläsning och hur boken kan användas som ett stöd för att stimulera barns andraspråksutveckling. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan : En kvalitativ studie om flerspråkiga barn och pedagogers förhållningssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Caroline Larsson; [2015]
    Nyckelord :Mångkulturella samhället; förskolan; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till den här studien är att det svenska samhället idag ses som ett mångkulturellt samhälle då det svenska samhället består av etniskt födda svenskar, svenskfödda med annat modersmål och utlandsfödda personer med annat modersmål. I takt med att Sverige ändras till ett mångkulturellt samhälle så ändras även barngrupperna i förskolan till att bli mångkulturella och bestå av flerspråkiga barn som har annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 3. Språkinlärning för barn med svenska som andraspråk i förskolan

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Johansson; Kristin Sundsten; [2012]
    Nyckelord :language; learning; preschool; Swedish as a second language; förskolan; inlärning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagogerna arbetar med språket på förskolan med barn som har annat modersmål än svenska. För att vi skulle få en djupare förståelse av pedagogernas erfarenheter och tillvägagångssätt har vi utfört fem intervjuer med verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Modersmåletsroll för andraspråksinlärning : en kvalitativ undersökning gjord med förskolepersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Hanna Åkesson; [2012]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsstöd; andraspråk; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan, Lpfö 98, betonas vikten av att förskolan ska sträva efter att barn med annat modersmål än svenska ske ges möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunisera både på svenska och på sitt modersmål. Vilket gör detta till något man på förskolorna inte kan ignorera utan är skyldig att arbeta med. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : Arbetssätt och bemötande vid andraspråksinlärning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Rukiye Karaca; Sule Kocamis; [2007]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; Språkinlärning; Språkutveckling; Arbetssätt i förskolan; Språkstimulering; Modersmål;

    Sammanfattning : Vårt undersökningsområde innefattar barns inlärning av ett nytt språk. Med vår undersökning har vi försökt få fram hur två utvalda förskolor arbetar för att stimulera barnens utveckling i det svenska språket och tagit del av pedagogernas tankar kring deras sätt att arbeta. LÄS MER