Sökning: "språk och kön i läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden språk och kön i läromedel.

  1. 1. Legitimeringar av författarurval : En läromedelsanalys av tre läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Helleskog; Saga Hamid; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; identifikation; igenkänning; kritisk diskursanalys; legitimering; litteratururval; läromedel; läromedelsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa kunskap om hur representativt litteratururvalet är och vilka författare som inkluderas i läromedel i svenska 2. Vi analyserar hur författarna framställs och hur inkluderandet av dem legitimeras. LÄS MER

  2. 2. Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Abbas Kalkali; [2022-03-22]
    Nyckelord :Arabiska språk; kultur och identitet; Modersmålsundervisning; läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. LÄS MER

  3. 3. Öst är öst och väst är väst : En läromedelsgranskning av jämställdhetsframställningar inom samhällsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anja Littorin; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; genus; samhällsekonomi; jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att redogöra för hur kvinnor och män skildras i olika typer av läromedel för gymnasieskolan. Fokus har legat på läromedel inom ämnet samhällskunskap med en avgränsning kring innehåll som behandlar samhällsekonomi. LÄS MER

  4. 4. Fotbollsspelande flickor och emotionella pojkar : En läromedelsanalys i svenska ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ronja Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching material analysis; gender; gender perspective; feminine; masculine; Läromedelsanalys; genus; kön; genusperspektiv; kvinnligt; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka läromedel för svenskämnet i årskurs 3 ur ett genusperspektiv med avseende på gestaltningen av pojkar och flickor. Anledningen till undersökningen är på grund av avsaknaden av obligatorisk granskning av läromedel inom skolväsendet. LÄS MER

  5. 5. Syskon har samma mamma och pappa. En kritisk lexikografisk undersökning om könsidentitet och sexuell läggning i två enspråkiga inlärningsordböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Isabella Persson; [2021-03-08]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kritisk lexikografi; könsidentitet; sexualitet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilken bild av innehållet i de två diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck och sexuell läggning som förmedlas till användarna av två enspråkiga inlärningsordböcker. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgörs dels av en socialkonstruktivistisk syn på språk och diskriminering, dels en kritisk lexikografisk teori som analyserar ordboken i relation till samhälle, ideologi och makt. LÄS MER