Sökning: "språkanvändning påverkar"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden språkanvändning påverkar.

  1. 1. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och exkludering i flerspråkiga barngruppers fria lek : En studie av förskollärares och barnskötares beskrivna upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Hübsch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion; Free play; Inclusion; Intercultural; Multilingual; Preschool; Exkludering; Flerspråkighet; Fri lek; Förskola; Inkludering; Interkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alla har troligtvis någon gång upplevt exkludering från en gemenskap och den törn i självkänslan det kan ge. Exkluderingar såväl som inkluderingar sker redan i förskolans sociala arena för samspel. I flerspråkiga barngrupper kan språkanvändning eventuellt användas som ett maktredskap för att exkludera varandra. LÄS MER

  3. 3. "Undervisning och omsorg går hand i hand" : En kvalitativ studie om undervisning med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Stigsdotter; Rebecca Matsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; undervisning; de yngsta barnen; postmodernistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Undervisning är ett relativt nytt begrepp i läroplan för förskolan och det finns ingen förklaring om hur undervisning kan relateras till de yngsta barnen i förskolan. Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares beskrivning om undervisning med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. När används målspråket egentligen? : En kvalitativ studie av lågstadielärares inställning till engelska och språkanvändning i olika situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sadije Jashari; Victoria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Engelskämnet; målspråket; årskurs 1-3; andraspråksinlärning; intervju; observation; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om språkanvändning i 1–3-undervisningen i engelska. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER

  5. 5. Vårdat, enkelt och begripligt? - En undersökning med fokus på barns och ungas möjligheter att förstå domskrivningar i LVU-mål utifrån klarspråkskravet, ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adrian Andersson; [2019]
    Nyckelord :Familjerätt; barnrätt; klarspråkskravet; barnkonventionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Mitt huvudsyfte med denna uppsats är att förstå och redogöra för vad den svenska lagstiftningen ställer upp för krav på förvaltningsrätter gällande motiveringsskyldighet, språk och språkbehandling. Vidare är mitt syfte att undersöka om förvaltningsrätters domskrivningar är godtagbara sett från ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, samt om de uppfyller klarspråkskravet och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). LÄS MER