Sökning: "språkutveckling på internet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden språkutveckling på internet.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2023]
    Nyckelord :Lättläst skönlitteratur; didaktik; läsförståelse; språkutveckling; läslust;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Transspråkande på lågstadiet : En intervjustudie om lärares erfarenheter av transspråkande i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Blerina Ademi; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; multilingualism; language development; knowledge development; identity development; transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; kunskapsutveckling; identitetsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte är att undersöka lågstadielärares erfarenheter av användningen av transspråkande i svenskämnet. Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på scaffolding, proximalautvecklingszonen och de medierande redskapen. LÄS MER

  4. 4. Tredjespråksinlärning i åk 4-6 : Flerspråkiga elever i ett EFL klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tredjespråksinlärning; språkutveckling; EFL; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella skola möter vi flertalet barn med ett annat modersmål än svenska. Eleverna har kommit till landet av många olika anledningar och har alla olika erfarenheter med sig. LÄS MER

  5. 5. Instrumentalmusik som medierande verktyg i förskolan : Instrumentalmusik som strategi för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Fransson; [2015]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; instrumental music; language development; ability to focus; Förskola; pedagog; instrumentalmusik; språkutveckling; koncentrationsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om pedagogerna medvetet stödjer förskolebarns språkutveckling genom att aktivera barnens koncentrationsförmåga med hjälp av instrumentalmusik. För att ta reda på detta genomfördes en enkätundersökning via internet bland pedagoger inom förskolan. LÄS MER