Sökning: "svenska ordföljd"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden svenska ordföljd.

  1. 11. Adjektivhopningar och inskott som stilmarkörer i en imitativ översättning av Lucas Ruiz’ novell ”El hombre sin memoria”

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Disa Holmlander; [2020]
    Nyckelord :litterära översättningar; imitativ översättning; adekvansinriktad översättning; inskott; hopning; adjektiv; ordföljd; stil; noveller; spanska; svenska; Lucas Ruiz; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Detta magisterarbete består av två delar, där den första delen utgörs av en översättning av Lucas Ruiz’ novell ”El hombre sin memoria” från novellsamlingen El esquiador de fondo (2014), och den andra delen, som presenteras här, är en analys av översättningen. Analysen omfattar en källtextanalys och en fördjupad översättningsanalys. LÄS MER

  2. 12. Bakomliggande intelligens i Bot Framework : En undersökning av Microsofts ramverk för att skapa chatbotar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Datateknik och informatik

    Författare :Jesper Persson; Måns Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Chatbot; intelligens; språkförståelse; Microsoft Bot Framework;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of the project was to investigate how a chatbot, based on the swedish version of Microsoft Bot Framework handles language based varieties of the users questions. This is to provide an overview of how Microsoft Bot Framework works. LÄS MER

  3. 13. Det är allting samtidigt: : En studie av sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk för vuxna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mona Nykänen; [2019]
    Nyckelord :sång; musik; svenska som andraspråk; SVA; svenska för invandrare; SFI; språkintroduktion; SPRINT; vuxna; ordinlärning; uttal; undervisning; L2;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk (SVA) för vuxna. Studien har ett induktivt perspektiv och utgår från några körledares, lärares och utbildningsledares kunskaper, erfarenheter och tankar, alla inom verksamheter där sång används som undervisningsmetod i SVA för vuxna. LÄS MER

  4. 14. Adversativa och deskriptiva betydelserelationer i svenskt teckenspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Josefin Bark; [2018]
    Nyckelord :sign language; adversative semantic relations; descriptive semantic relations; teckenspråk; adversativa betydelserelationer; deskriptiva betydelserelationer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur adversativa och deskriptiva betydelserelation markeras i satser och hur manuella och icke manuella signaler används för att markera dess betydelserelationer i det svenska teckenspråket. Olika områden i denna studie belyses för att de har betydelse för markering av adversativa och deskriptiva betydelserelationer och kan påverka för hur vi markerar tecken och icke-manuella signaler i teckenspråkssatser: teckenrummet, icke manuella signaler och ordföljd som kan variera. LÄS MER

  5. 15. Kan musik främja språkutveckling? : en kvalitativ studie av några musiklärares tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Jakobsson; Frida Vartiainen; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Språkutveckling; Musik; Musiklärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och i så fall hur några musiklärare använder musikundervisningen som ett verktyg för språkutveckling i årskurs 1. Detta skedde utifrån tre aspekter: musikundervisning för att främja språkutveckling, språkutvecklande arbetsformer i musikundervisningen samt musikundervisningens möjligheter till språkutveckling hos andraspråkselever. LÄS MER