Sökning: "teacher-student relationship"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden teacher-student relationship.

  1. 6. Allt startar i relationen : En intervjustudie om hur lärare arbetar med att stärka elevers tillit till den egna förmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Andersson; [2023]
    Nyckelord :trust; ability; the didactic triangle; relation; students; tillit; förmåga; didaktiska triangeln; relation; elever;

    Sammanfattning : Abstract  The aim of this study was to find whether teachers at intermediate level work with enforcing students’ trust in their own ability. The study is based on the Swedish curriculum Lgr22 and the theoretical model ‘the didactic triangle’. The research questions were built based on the triangle and the curriculum. LÄS MER

  2. 7. Den vuxna i rummet styr barnens välbefinnande : En kvalitativ studie om hur relationer mellan fritidshemslärare och elever påverkar elevernas välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Adler; Joanna Jilg; [2023]
    Nyckelord :Swedish School age educare centre; SoC – Sense of Coherence; wellbeing; comprehensibility; manageability; meaningfulness; relationships; safety.; Fritidshem; KASAM - känsla av sammanhang; välbefinnande; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; relationer; trygghet.;

    Sammanfattning : Vår studie är inom det fritidspedagogiska området och syftet är att undersöka fritidshemslärares syn på om det finns ett samband mellan sina relationer till eleverna och deras välbefinnande. Tidigare forskning visar på att det finns ett samband mellan goda relationer och elevernas välbefinnande. LÄS MER

  3. 8. Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emelie Enochsson; Maja Hovmark; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; one-to-one; trust; music tuition; Relationskompetens; en-till-en; musikundervisning; förtroende;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. LÄS MER

  4. 9. Fritidshemslärarens osynliga verktygslåda, relationspedagogikens och erfarenhetens betydelse i fritidshemslärarens yrke.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jesper Serrander; Annica Trygg; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; leisure time center; leisure time pedagogy; experience; proven experience; Relationell kompetens; fritidshem; fritidspedagogik; erfarenhet; beprövad erfarenhet;

    Sammanfattning : Syftet och tanken bakom det här självständiga arbetet är att synliggöra hur viktigt relationsskapande och således också relationen mellan lärare och elev är för elevernas lärande. Vi vill också bringa ljus på det som kallas erfarenhet och beprövad erfarenhet samt vad som egentligen händer med fritidshemmet om beprövad erfarenheten försvinner från verksamheten. LÄS MER

  5. 10. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER