Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ibland handlar det bara om att så ett frö till någonting : En intervjustudie kring hur samhällskunskapslärare inom SiS främjar medborgarbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Samuel Tavajoh; [2022]
    Nyckelord :SiS- skola; medborgerligt deltagande; framtidssyn; tillit; självförtroende; relationsskapande; undervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how social study teachers within SiS perceive their students' vision of the future, their view of civic participation, and how the teachers work to promote a positive view among their students. The study is based on teachers' perspective on teaching in SiS-schools, both in youth homes and closed youth care. LÄS MER

  2. 2. Den vita lögnen : En studie om samverkan mellan skola och hem samt dess påverkan på relationer mellan pedagog/elev och pedagog/vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Gibson; Fredrik Larsson; [2020]
    Nyckelord :collaboration; communication; ethics; asymmetric symmetrical relationship; leisure center; school; trust; dialogue; relationship competence; practical knowledge; samverkan; kommunikation; etik; asymmetrisk symmetrisk relation; fritidshem; skola; tillit; dialog; relationskompetens; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : In our independent work, the purpose for us is to gain an increased insight into the complex collaboration that exists between educators and guardians and to gain an increased insight into the relationship between educator and student. We believe that this is not a sufficiently explored topic in the after-school center and the challenge therefore lies in finding suitable literature that relates to our independent work. LÄS MER

  3. 3. Orättvist! : En kvalitativ studie om likvärdigheten i den svenska grundskolan ur ett skolledningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roza Sarendal; Lisa Haglund; [2019]
    Nyckelord :Likvärdig; utbildning; semistrukturerade intervjuer; skolledarperspektiv; ramfaktorteori; segregation; skola; rektor; engagemang; tillit;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur rektorer definierar begreppet likvärdig utbildning, och vilka hinder och svårigheter som rektorer finner i att säkerställa en likvärdig utbildning för alla elever. Urvalet i studien är sex rektorer som genom semistrukturerade intervjuer delger sina erfarenheter, åsikter och upplevelser kring det valda ämnet. LÄS MER

  4. 4. Jag känner mig trygg och har inget att tillföra - Vårdnadshavares perspektiv på samverkan, delaktighet och inflytande i det svenska fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lovisa Nolin; Linda Persson; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; fritidshem; inflytande; kommunikation; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur vårdnadshavarnas perspektiv undersöka hur samverkan sker mellan hemmet och fritidshemmet, hur vårdnadshavarna upplever sig vara delaktiga samt ha inflytande i den fritidshemspedagogiska verksamheten.Den valda metoden i studien är semistrukturerade, kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Mot samma mål - en fallbeskrivning av hur en skola styrs i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Sigeback; [2015]
    Nyckelord :förtroende; kommunal styrning; organisationsteori; relationsteori; rolluppfattning;

    Sammanfattning : Erika Sigeback (2015), Mot samma mål - en fallbeskrivning av hur en skola styrs i en kommun (Towards the Same Goal - a Case Study of how a School is guided in a Municipality), Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö HögskolaBakgrund: Lärarnas kompetens, engagemang, förväntningar och ledarskap har betydelse för elevernas resultat. På samma sätt spelar rektorn en viktig roll för hur framgångsrikt lärarna kan utföra sitt uppdrag (Skolinspektionen, 2010). LÄS MER