Sökning: "tolkningsfrihet"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade ordet tolkningsfrihet.

  1. 16. ”Inte likvärdighet, utan chanslighet” Fritidspedagoger och rektorers tankar kring traditionella könsroller

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Stenholm; Dennis Johansson; [2015]
    Nyckelord :Fritidshem; könsroll; genuspedagogik; fritidspedagog; rektor;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien har varit att undersöka fritidspedagogers och rektorers syn på traditionella könsroller samt hur dessa resonerar kring begrepp kopplade till genus. Vidare är studiens syfte att undersöka hur pedagogerna arbetar med genus, utifrån formuleringarna i läroplanen, i det vardagliga arbetet i fritidshemmet. LÄS MER

  2. 17. Friluftsliv i skolorna i en kommun i norra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Maria Svärd; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; åk 1-6; undervisning; skola;

    Sammanfattning : Den här studien är ett försök att tydliggöra hur ett antal lärare i åk 6, i en kommun i norra Sverige, tolkar och uppfattar begreppet friluftsliv, hur de tolkar kursplanerna i Idrott och hälsa samt vad som påverkar undervisningen i friluftsliv. Jag tog därför reda på vilka olika sätt det finns att tolka friluftsliv inom litteraturen och såg där att vi har en lång tradition inom friluftliv och att tolkningarna om vad detta innebär har skiljt sig åt historiskt. LÄS MER

  3. 18. "Gör man sitt bästa så ska man klara ett E" : En studie av åtta lärares arbetssätt kring bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa

    Master-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jim Gustafsson; Thom Heiel; [2014]
    Nyckelord :Assessment; grading; physical education; curriculum; knowledge demand; Bedömning; betygsättning; idrott och hälsa; läroplan; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Bedömning och betygsättning är ett ständigt diskuterat ämne inom lärarkåren och det finns inga tydliga svar på hur arbetet med det ska gå till. Syftet med denna studie var att, genom kvalitativa intervjuer, undersöka hur åtta lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med bedömning och betygsättning. LÄS MER

  4. 19. Utökad timplan i matematik - Och systemets tröghet; Extended timetable in mathematics And system interia

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Malm; Katarina Lewin; [2014]
    Nyckelord :huvudmannaskap; matematik; timplan; utökad timplan; matematiksvårigheter; organisation; systemteori; speciallärare;

    Sammanfattning : Lewin, K & Malm, E (2014). Utökad timplan i matematik; och systemets tröghet ( Extended timetable in mathematics; and system interia). LÄS MER

  5. 20. "Idrottsämnet har ramlat ned i sitt eget dike" : Gymnasierektorers upplevda förutsättningar för likvärdig och rättsäker betygssättning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Pia Ekblad; [2014]
    Nyckelord :Rättsäker och likvärdig bedömning; nyinstitutionell teori; rektorer; nationella prov; idrott och hälsa.;

    Sammanfattning :   Syftet med studien är att undersöka rektorers syn på likvärdig bedömning och rättsäkra betyg och sitt uppdrag att skapa förutsättningar för likvärdig bedömning och rättssäkra betyg generellt och specifikt i idrott och hälsa. Studien har en kvalitativ ansats och bygger på intervjuer med rektorer som arbetar på olika gymnasieskolor. LÄS MER