Sökning: "traditionell katederundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden traditionell katederundervisning.
1. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
2. En studie om vilkenundervisningsmetod som ger störst inlärningseffekt hos barn : En jämförelse av kunskapstest före respektive efter undervisning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the teaching methods that provide the greatest learning effect for children in grades 6 in the subject of physics. One class was divided into three equal groups, each group was educated in a specific way. LÄS MER
3. IKT för att motivera lärande
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningEn av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i dennauppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till attmotivera och skapa ett intresse hos eleverna. LÄS MER
4. Spår av grundtankar i Vygotskijs teori i gymnasieskolan : En studie om hur Vygotskijs socio-kulturella teoribildning återspeglas i gymnasielärares syn på lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med studien var att genom gymnasielärares utsagor söka spår av grundtankar i Vygotskijs teoribildning i deras syn på lärande. Detta för att ta reda på vilka kriterier lärare utgår ifrån när de gör sina didaktiska val i undervisningen och på vilket sätt Vygotskijs grundtankar återspeglas i lärares syn på lärande. LÄS MER
5. Upplevelsebaserat lärande eller traditionell katederundervisning - En jämförande studie av undervisning i två gymnasieklasser
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningSyftet med föreliggande arbete har varit att jämföra två olika pedagogiska metoder i två olika gymnasieklasser isamma avsnitt i samma kurs. Den ena klassen har fått traditionell katederundervisning medan den andra har fåttundervisningen i form av upplevelsebaserat lärande. LÄS MER