Sökning: "undervisningens struktur"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden undervisningens struktur.
21. Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språkutifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olikatextaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofisamt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. LÄS MER
22. Läromedel - på vilka grunder? : en kvalitativ studie kring matematikundervisning i grundskolans årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Denna uppsats är tänkt att belysa användandet av läromedel som utgångspunkt i matematikundervisningen i grundskolans lägre åldrar. Inte att läromedel används, utan hur och vid vilka tillfällen det används samt om och när lärare på fältet anser att användande av läromedel har betydelse för elevers lärande och utveckling. LÄS MER
23. Hur tillämpas och synligörs lässtrategier i undervisningen? : En kvalitativ undersökning i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Det globaliserade samhället vi lever i idag ställer höga krav på vår läskompetens. Läraren och dennes undervisning utgör en av de viktigaste faktorerna för att utveckla god läsförståelse. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1 använder och synliggör lässtrategier för elever i undervisningen. LÄS MER
24. Läromedelsanvändning i gymnasielärares matematikundervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : This thesis is about the use of textbooks and alternative teaching material in the mathematics teaching in high school. The study focuses on teaching and learning material, discusses in what way they meet the teaching purposes, and what factors are influencing the choice of textbooks and teaching material. LÄS MER
25. Rätt till rätt betyg - lärarperspektiv på betyg och bedömning mellan pojkar och flickor inom idrottsundervisningen
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Enligt skolverkets betygsstatistik, för gymasiet, visar det sig att pojkar har bättre betyg än flickor i ämnet idrott och hälsa (Skolverket, 2010). Skolverkets rapport (2005) visar att ämnet uppfattas som ett ”pojkämne”, eftersom pojkarna tillåts ta mer plats och dominera undervisningen. LÄS MER