Sökning: "utomhus lek"

Visar resultat 1 - 5 av 247 uppsatser innehållade orden utomhus lek.

  1. 1. Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ellinor Josefsson; Erika Gustafsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogers deltagande; Fri lek; Vuxen-barn interaktion; Inomhus; Utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. LÄS MER

  2. 2. Naturen och naturmaterialets betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Elvingsson; Sara Ågren; [2024]
    Nyckelord :Naturen; naturmaterial; kreativitet; fantasi; lek; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur förskollärare och barn använder naturen och naturmaterial i undervisningssituationer och i leken när de är utomhus, samt att barnen ska få förståelse för hur viktigt det är att ta hand om jorden vi bor på.   Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare kan främja barn att bli mer kreativa och få en förståelse för hållbarbarhetsperspektivet när det kommer till att använda sig av naturen och naturmaterialet i den planerade och fria leken utomhus. LÄS MER

  3. 3. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  4. 4. Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sireen Hijazi; Susan Holst; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; utemiljö; lärmiljö; lekens betydelse; meningsfull fritid; utomhuspedagogik; situerat lärande; KASAM; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. LÄS MER

  5. 5. Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Bodforss; Helena Hansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. LÄS MER