Sökning: "värderande"

Visar resultat 11 - 15 av 146 uppsatser innehållade ordet värderande.

  1. 11. Student Perspectives of Hope, Stress, and Social Support Provision from Teachers during the COVID-19 Pandemic

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mikaela Lillbäck; [2021]
    Nyckelord :pandemic; covid-19; students; teachers; stress; hope; social support; emotional support; instrumental support; informational support; appraisal support; pandemi; covid-19; studenter; lärare; stress; hopp; socialt stöd; emotionellt stöd; instrumentellt stöd; informativt stöd; värderande stöd;

    Sammanfattning : The present study investigated the relationship between hope, stress, and social support provision from teachers during the COVID-19 pandemic. The participants were 80 students (i.e., 34 males; 46 females) ranging in age from 16 to 22 from multiple gymnasiums across Sweden. LÄS MER

  2. 12. Prestera mera! : En diskurspsykologisk studie i lärares förhållningssätt till prestationsångest hos elever i musikundervisning på gymnasie- och folkhögskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2021]
    Nyckelord :Performance anxiety; Music education; Focus Groups; Discourse psychology; Prestationsångest; Nervositet; Musikundervisning; Fokusgrupper; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vilka olika diskursers som kommer till uttryck när musiklärare i gymnasie- och folkhögskolan talar om fenomenet prestationsångest hos elever och hur de arbetar med det i sin undervisning. Diskurspsykologi utgör den teoretiska grunden för studien och tillämpade datainsamlingsmetoden är fokusgrupper. LÄS MER

  3. 13. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Magdalena Mikmar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER

  4. 14. Familjespår, uppdrag och jakter : Om hur museum skapar historiemedvetande i pedagogiskt material riktat till barn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Leek; [2021]
    Nyckelord :Museum education; historical consciousness; discourse analysis; Museipedagogik; historiemedvetande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att bidra med kunskap om vilket historiemedvetande fyra historiska museer i Stockholm skapar i sina pedagogiska material riktat till barn. Utifrån en diskursanalys undersöktes materialet utifrån analysverktygen transitivitet och modalitet för att ringa in huruvida museerna lägger någon värdering i kunskapsinnehållet och vilket sanningsanspråk de tar. LÄS MER

  5. 15. Berättelsen om polisen : En kritisk diskursanalys av svenska polisens rekryteringskampanj ”En större uppgift”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Parment Schwarz; [2021]
    Nyckelord :Critical Discourse Analysis; Functional Grammar; SFL; corporate storytelling; employer branding; police; the Swedish police authority; identification offers; values; Kritisk diskursanalys; CDA; systemisk-funktionell grammatik; SFG; New Public Management; NPM; strategisk storytelling; arbetsgivarvarumärke; polisen; polismyndigheten; identifikationserbjudanden; värden;

    Sammanfattning : I denna kritiska studie ämnar jag undersöka hur den svenska polisen konstruerar bilden av sig själv diskursivt i rekryteringskampanjen ”En större uppgift”. Sex texter publicerade på en av polisens officiella Facebooksidor har fått stå som studieobjekt och de är framtagna genom strategisk storytelling där en enskild polisanställd beskriver något eller några betydelsefulla skeenden ur sitt yrkesliv som polis. LÄS MER