Sökning: "värderande"
Visar resultat 16 - 20 av 146 uppsatser innehållade ordet värderande.
16. Språkliga framställningar som meningsskapande gällande könsroller inom mormonismen : En diskursanalytisk och kvalitativ studie av mormonismens religiösa urkunder samt av förkunnanden från auktoriteter inom kyrkan
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats redogör för hur mening skapas kring könsroller inom mormonismen utifrån dess religiösa urkunder samt förkunnanden från auktoriteter inom kyrkan. Ljuskastas över mansidealet, kvinnoidealet och maktrelationer inom religionen utifrån frågan om kön. LÄS MER
17. Från globalt till lokalt : Integrering av Agenda 2030 i svenska kommuner med fokus på utvärdering och uppföljning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknikSammanfattning : För att hantera världsomspännande problem som fattigdom och klimatförändringar har olika globala initiativ antagits, varav Agenda 2030 är ett av dessa initiativ. Det är på den lokala nivån i kommuner som de globala initiativen översätts till handlingar och tidigare studier visade på att flera svenska kommuner påbörjat sitt arbete med att implementera Agenda 2030. LÄS MER
18. Unisex som identitet i parfymproduktbeskrivningar : En diskursanalytisk studie om hur en unisexidentitet konstrueras språkligt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats har analyserat fem produktbeskrivningar av unisexparfymer från företaget Lushs sortiment. Uppsatsen undersöker med vilka språkliga hjälpmedel parfymerna görs begärliga i produktbeskrivningarna, hur performativa identiteter skapas i dessa och slutligen hur dessa identiteter är genuskodade. LÄS MER
19. Matematiklärares möten med elevers olika behov En kvalitativ studie om hur lärare strävar efter en inkluderande matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Likvärdigheten i svensk skola sjunker och skolsegregationen ökar. Matematik är det ämne där lägst andel elever i årskurs 6 och 9 blir godkända. Studiens syfte är att studera matematiklärares erfarenheter av möten med elevers mångfald och olika förutsättningar i ordinarie matematikundervisning. LÄS MER
20. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s Sverige Resultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER