Sökning: "vad är det som påverkar valet av gymnasieskola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vad är det som påverkar valet av gymnasieskola.

  1. 1. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER

  2. 2. Idrott och hälsa 1 - specialisering, ett individuellt val baserat på vad? : En kvalitativ studie om varför gymnasieelever väljer Idrott och hälsa inom det individuella valet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oline Malmberg; Amanda Ferm; [2022]
    Nyckelord :Physical education and health 1- specialisation; Individual option; Upper secondary school; Sport habitus; Social identity; Salutogenetic perspective; Idrott och hälsa 1 - specialisering; Individuellt val; Gymnasieskola; Idrottshabitus; Social identitet; Salutogenetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka varför gymnasieelever väljer att läsa kursen Idrott och hälsa 1 - specialisering inom individuellt val. Studien ämnar därigenom att svara på följande frågeställningar: Vad karaktäriserar gymnasieelever som väljer att läsa kursen? Vad uppfattar gymnasieelever som meningsfullt med att läsa kursen? Hur påverkar kursens utformning gymnasieelevers möjlighet att välja att läsa kursen? Metod Studien utgår ifrån en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Schemalagt eget arbetes inverkan på studiemotivation i skolan : Hur elevers motivation påverkas av att de själva får bestämma vad de ska arbeta med på skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Kasper Sund; Emil Johansson; [2018]
    Nyckelord :Own choice; freedom; school; motivation; SDT; responsibility; control; Eget val; valfrihet; skola; studiemotivation; SDT; ansvar; kontroll;

    Sammanfattning : denna studie undersöks hur elever påverkas av att arbeta under friare former, med avseende på studiemotivation. Studien är gjord på en gymnasieskola i Stockholm med schemalagt eget arbete där eleverna själv får välja vad de vill arbeta med. LÄS MER

  4. 4. Sveriges största Idrottsgymnasium – inte som en vanlig gymnasieskola : Om hur könsmönster och idrottstillhörighet påverkar val av studieprogram.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronnie Andersson; [2016]
    Nyckelord :Utbildningssociologi; gymnasieskolan; idrott; statistisk analys; gymnasievalet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur kön och idrottstillhörighet påverkar valet av studieprogram på en gymnasieskola med tydlig idrottsprofil. Och samtidigt att se om skolan på något strukturellt sett också påverkas av detta val av idrottsinriktning. LÄS MER

  5. 5. "Som jag ser det jämnställdhet är väl egentligen detfeministiska projektet". En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av att undervisa om feminism i undervisningen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Bengtsson; [2015-12-03]
    Nyckelord :Feminism; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; erfarenheter; jämställdhetsuppdraget;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att det inte bara är styrdokumenten som påverkar vilket innehåll som elever får ta del av i samhällskunskapsämnet. Samhällskunskapslärares upplevelser av friutrymme och personliga stoffrepertoar tycks också ha betydelse för deras intentioner, bedömningar och handlingar. LÄS MER