Sökning: "vad är kvantitativ metod förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden vad är kvantitativ metod förskolan.

  1. 16. "Man måste ju känna sig trygg innan man kan låta någon ta hand om en" - En studie kring omsorgs- och trygghetsbegreppets konstruktion och tolkning i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Svensson; Thea Filipovic; [2018]
    Nyckelord :förskola; helhetssyn; konstruktion; omsorg; tolkning; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka omsorgs- och trygghetsbegreppets konstruktion och tolkning i förskolans verksamhet utifrån helhetssynen där omsorg, lärande och utveckling ska prägla förskolans verksamhet. För att besvara detta syfte så utgår vi från frågeställningarna; Vad anser pedagoger och vårdnadshavare vara viktigast i förskolans verksamhet utifrån helhetssynen? Vad anser pedagoger och vårdnadshavare vara mest synligt i förskolan utifrån helhetssynen? På vilket sätt skiljer sig pedagogers och vårdnadshavarnas konstruktion av trygghet och omsorg?Vi har valt att utgå från teorin om social konstruktion och anknytningsteorin. LÄS MER

  2. 17. Att bli medveten : en studie om undervisning som del av förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Haglund; Emma Ögren; [2018]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; måluppfyllelse; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Studien handlar om undervisning som del av förskolan för att arbeta i enlighet med de nationella målen som finns i skollagen och förskolans läroplan. Studien tar därför upp förskolläraresattityd till undervisning. LÄS MER

  3. 18. Barngruppen i fokus under inskolning : en studie utifrån pedagogens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Anknytningsteorin; stress; barngrupp; inskolning; förskola; pedagog; förhållningssätt; barn i ålder ett till tre år;

    Sammanfattning : Detta är en studie kring ”hur pedagoger som arbetar med de yngsta barnen ett till tre år på förskolan, ser på barnen i den etablerade barngruppen under inskolning?” Undersökningen har valt att titta på de yngsta barnen i förskolan, ett till tre år under en period på tolv veckor. Studien har använt sig av en kvantitativ undersöknings metod i form av enkäter som mailades ut till 36 pedagoger på sex olika förskolor i en ort i Skåne. LÄS MER

  4. 19. Samverkan i förskolan ur ett föräldraperspektiv : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Määttä Johnson; Jessica Söderblom; [2018]
    Nyckelord :förskola; samverkan; föräldrar; förskollärare; delaktighet; inflytande; professionella relationer; makt;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur föräldrar med olika sociala bakgrunder uppfattar och upplever samverkan mellan förskola och hem. I undersökningen har vi valt att utgå från ett maktperspektiv med utgångspunkt från Dolk (2013) tolkningar av Michel Foucaults teorier om makt. LÄS MER

  5. 20. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares attityder till förstaspråksinlärning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kezban Ataman; Josefine Sundemo Edsmyr; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förstaspråksinlärning; modersmålspedagoger; förskola; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka förskollärares upplevelser samt attityder till uppdraget att arbeta med barns förstaspråksinlärning i förskolans verksamhet. Sverige är ett mångkulturellt samhälle med olika kulturella influenser. LÄS MER