Sökning: "vad är kvantitativ metod förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden vad är kvantitativ metod förskolan.

  1. 6. Men maten då? : En enkätstudie om hur pedagoger undervisar barnen i förskolan kring kostens betydelse för hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Berg; Madeleine Jofur; [2022]
    Nyckelord :diet; education; framework factor theory; health; preschool; förskola; hälsa; kost; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to show how educators in preschool teach children about the diet’s importance for health. We have used a quantitative method in the form of a questionnaire to get answers to our research questions. The questionnaire consisted of mostly closed questions and was answered by 206 educators in Swedish preschools. LÄS MER

  2. 7. Stress hos pedagoger på förskolan : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sandra Ulfves; Moa Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställning Studiens syfte är att ta reda på om stress bland pedagogerna på förskolan existerar och i vilken mängd. Studien undersöker även om det är någon skillnad på stressen beroende på om man är utbildad förskollärare eller barnskötare. Syftet med projektet är även att ge underlag för fortsatt forskning. LÄS MER

  3. 8. Pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Janton; [2021]
    Nyckelord :Dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Det valda ämnet i detta examensarbete är pedagogisk dokumentation. Syftet med studien är att synliggöra om och hur förskolor arbetar med pedagogisk dokumentation. Frågeställningarna skapades och formulerades utifrån det valda problemområdet och vad det är som ska undersökas. LÄS MER

  4. 9. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Grindborn; Linn Johansson; [2021]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; boksamtal; lyssnande;

    Sammanfattning : Bakgrund Högläsning bidrar till att barn får möjlighet att utveckla ett intresse för litteratur samtidigt som det bidrar till barns språkliga förmåga och litteracitet. Barn som får möjlighet att lyssna och samtala kring litteratur utvecklar ett bredare ordförråd samtidigt som de genom socialinteraktion får öva på samspel och kommunikation. LÄS MER

  5. 10. PEDAGOGISK DOKUMENTATION I FÖRSKOLAN: HUR, VARFÖR OCH BARNS DELAKTIGHET : En studie baserad på förskollärares syn kring arbetet med pedagogisk dokumentation och barns delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Johansson; Marie Sundbohm; [2020]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; delaktighet; deltagande; inflytande; vårdnadshavare; förskollärare; förskollärares perspektiv; dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Hur och varför bör arbetet utföras? Hur arbetar förskollärare med att skapa delaktighet för barnen i arbetet med den pedagogiska dokumentationen? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet utifrån Säljös tolkning. LÄS MER