Sökning: "vad är språklig kompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden vad är språklig kompetens.

  1. 11. Parallell utveckling är nyckeln till lärande : En kvalitativ intervjustudie om undervisning för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Lindström; [2020]
    Nyckelord :samhällsorienterade ämnen; flerspråkighet; språk- och kunskapsutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flerspråkiga elevers parallella språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterande ämnena [SO-ämnena]. Det görs genom kvalitativa intervjuer med flerspråkiga elever. Studien riktar sig mot årskurs 4–6 och intervjuerna har genomförts med elever i årskurs fem. LÄS MER

  2. 12. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 13. Visar elever mer språklig kompetens än vad som bedöms? : En mixed methods-studie av 112 berättande elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Vartiainen; Elin Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :språklig kompetens; svenska nationella prov; årskurs 3; berättande texter;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att undersöka om ett urval av berättande elevtexter från årskurs 3 i det nationella provet i svenska från VT 2016, uppvisar andra språkliga kompetenser än de som det nationella provets bedömningsmaterial bedömer. Utifrån studiens syfte formulerades tre frågeställningar; hur kan texterna beskrivas med utgångspunkt från de fem analysingångarna ordvariation, ordlängd, tematisk bindning, referensbindning samt logisk bindning i samtliga 112 elevtexter, vilken skillnad finns mellan pojkars och flickors texter med avseende på de fem analysingångar samt vad utmärker de texter som nått respektive inte nått kravnivån med utgångspunkt från de fem analysingångarna? Studien tar sin utgångspunkt i systemisk funktionell lingvistik (SFL), med fokus på funktionell grammatik. LÄS MER

  4. 14. Utrikesfödda äldres upplevelser av vad som påverkar kommunikation med vårdpersonal : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Kristian Tampipi; Tanyarat Kasemkiatkajon; [2020]
    Nyckelord :communication; experience; foreign-born; literature review; older; kommunikation; litteraturöversikt; upplevelser; utrikesfödda; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ökad migration i Sverige har resulterat i språklig, kulturell och religiös mångfald. Med immigrationen söker fler utrikesfödda äldre vård. Begränsade språkkunskaper bland utrikesfödda äldre kan leda till kommunikationshinder, vilket gör att de blir mer utsatta i kommunikation med vårdpersonal inom hälso- och sjukvård. LÄS MER

  5. 15. Lärarperspektiv på språkstimulerande lärmiljöer och stöttning från elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Pettersson; Zarah Wallnoff; [2020]
    Nyckelord :elevhälsa; specialpedagogiska insatser; språkinriktad undervisning; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstimulerande arbetssätt;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är en grundläggande färdighet men också en förutsättning för individen i ett demokratiskt samhälle. Skolverket (2019) betonar språkets betydelse för människan, att språket är det främsta redskapet för att tänka, kommunicera och lära. LÄS MER