Sökning: "vocal instruction"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vocal instruction.

  1. 1. "Is pluralism in vocal register designations a problem or not?" : A study to highlight problems and opportunities with varied voice register narratives.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Magdalena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Vocal registers; vocal vocabulary; pluralism; vocal methodology; vocal instruction; vocal discourses;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an overview of the prevailing vocal register vocabulary in Sweden today and to examine how the existing pluralism has a positive or negative impact. There is currently a diverse narrative surrounding vocabulary, and new vocal discourse trends have influenced the conversation about vocal register terminology. LÄS MER

  2. 2. Distansundervisning i sång på gymnasiet: Fyra lärares berättelser under våren 2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lisa Karolina Löfqvist; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Gymnasieskolan; Latency; Sångundervisning; Corona pandemic; Remote instruction; Upper secondary school; Vocal instruction; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den 18 mars 2020 och vårterminen ut övergick Sveriges alla gymnasieskolor till distansundervisning i ett försök att minska smittspridningen av coronaviruset Covid-19. Syftet med den här studien har varit att genom kvalitativa intervjuer undersöka och söka kartlägga hur fyra gymnasielärare i sång löste omställningen till digital distansundervisning utifrån ett pedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Vi ses igen om en kvart - En kartläggning av hur musiklärare på gymnasiets estetiska program handleder sångelever i ensembleundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mimi Terris; [2017]
    Nyckelord :Ensembleundervisning; Estetiska programmet; Musikpedagogik; Gymnasium; Sångare; Utbildningsvetenskap; Classroom ensemble; Music Education; Upper Secondary School; Vocalist student; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musiklärare arbetar med sångare i ensembleundervisning på estetiskt gymnasium. Tidigare forskning visar på tendenser till att sångare får mindre undervisningstid i det gemensamma ensemblerummet, där lärare separerar eleverna för att instudera eller repetera i ett närliggande rum under lektionstid, och prioriteras senare i instuderingsföljd än instrumentalister. LÄS MER

  5. 5. Sångundervisning i olika genrer : En jämförande studie av sångundervisning inom klassisk sång och pop-sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Rebecca Proba; [2013]
    Nyckelord :Classical singing; singing in popular music genres; genre; vocal teacher; teaching; Klassisk sång; sång inom populärmusikgenrer; genre; sångpedagog; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sångpedagoger inom de klassiska respektive de populärmusikaliska sångtraditionerna förhåller sig till enskild sångundervisning, samt hur de designar sin undervisning. Data har samlats in genom intervjuer med fyra sångpedagoger, samtliga verksamma på eftergymnasial nivå. LÄS MER