Sökning: "vocal instruction"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vocal instruction.
1. "Is pluralism in vocal register designations a problem or not?" : A study to highlight problems and opportunities with varied voice register narratives.
Master-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : The purpose of the study is to gain an overview of the prevailing vocal register vocabulary in Sweden today and to examine how the existing pluralism has a positive or negative impact. There is currently a diverse narrative surrounding vocabulary, and new vocal discourse trends have influenced the conversation about vocal register terminology. LÄS MER
2. Distansundervisning i sång på gymnasiet: Fyra lärares berättelser under våren 2020
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Den 18 mars 2020 och vårterminen ut övergick Sveriges alla gymnasieskolor till distansundervisning i ett försök att minska smittspridningen av coronaviruset Covid-19. Syftet med den här studien har varit att genom kvalitativa intervjuer undersöka och söka kartlägga hur fyra gymnasielärare i sång löste omställningen till digital distansundervisning utifrån ett pedagogiskt perspektiv. LÄS MER
3. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER
4. Vi ses igen om en kvart - En kartläggning av hur musiklärare på gymnasiets estetiska program handleder sångelever i ensembleundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musiklärare arbetar med sångare i ensembleundervisning på estetiskt gymnasium. Tidigare forskning visar på tendenser till att sångare får mindre undervisningstid i det gemensamma ensemblerummet, där lärare separerar eleverna för att instudera eller repetera i ett närliggande rum under lektionstid, och prioriteras senare i instuderingsföljd än instrumentalister. LÄS MER
5. Sångundervisning i olika genrer : En jämförande studie av sångundervisning inom klassisk sång och pop-sång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sångpedagoger inom de klassiska respektive de populärmusikaliska sångtraditionerna förhåller sig till enskild sångundervisning, samt hur de designar sin undervisning. Data har samlats in genom intervjuer med fyra sångpedagoger, samtliga verksamma på eftergymnasial nivå. LÄS MER