Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Min tro är inte som deras tro liksom, de tycker vi är konstiga'' : En kvalitativ intervjustudie om eleven som resurs och skapandet av ett tryggare klassrum.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Rafal Kadhim; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; elev som resurs; religiösa erfarenheter; oro; högstadiet; religionskunskap; laddade arbetsområden; dominerade arbetsområden; metoder för att dämpa oroskänslor.;

    Sammanfattning : The following study is a qualitative interview that studies the student as a resource during the swedish religious education lessons. The essay foucuses on the students feelings of stress and anxiety when their teacher in religious studies inquire them to share their religious experiences for their classmates. LÄS MER

  2. 2. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  3. 3. Att Googla till upplysning : En analys av hur buddhismen framställs på webbsidorna NE.se, SO-rummet och Wikipedia

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Dong Nguyen; [2020]
    Nyckelord :Buddhism; wikipedia; nationalencyklopedin; so-rummet; internet; framställning;

    Sammanfattning : Studier visar att allt fler elever använder internet för informationssökning till sina studier. En del webbsidor som SO-rummet och Nationalencyklopedin.se (NE.se) har som grund att vara komplement till läromedel i undervisningen, andra webbsidor som Wikipedia (svenska versionen) har som mål att endast förmedla kunskap. LÄS MER

  4. 4. Den religiösa gemenskapens roll för skolungdomars välbefinnande : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Christian Andréasson; Linnéa Engholm; [2020]
    Nyckelord :Well-being; religion; adolescents; MHC-SF; Välbefinnande; religion; ungdomar; MHC-SF;

    Sammanfattning : Studien undersöker skillnader i ungdomars välbefinnande utifrån om ungdomen tillhör/är uppvuxen inom en religion eller inte, ungdomars deltagande i religiösa sammankomster samt skillnaden mellan de ungdomar som i huvudsak upplever socialt stöd från sin religion och de som har en mer fundamental uppfattning. Data har inhämtats från forskningsprogrammet Longitudinal Research on Development in Adolescence (LoRDIA) och består av totalt 1231 skolungdomar. LÄS MER

  5. 5. Jag skulle kunna vara mer av en förebild : Hur värdepedagogik används i samband med tre världsreligioner i religionskunskapsböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Aron Liljeskog; [2019]
    Nyckelord :civic education; values education; textbooks; religious studies; religion – study and teaching; value-system; high school; islam; hinduism; buddhism; värdepedagogik; fostransuppdrag; värdegrund; läromedel; läroböcker; religionskunskap; gymnasieskolan; islam; hinduism; buddhism;

    Sammanfattning : Den svenska skolans fostransuppdrag, det vill säga att överföra värden som samhället anser vara viktiga till eleverna, är enligt de nu gällande styrdokumenten en viktig del av undervisningen. I läroböcker i religionskunskap skrivna för gymnasiet har dock detta uppdrag hamnat i skymundan. LÄS MER