Sökning: "Att vara en förebild"

Visar resultat 1 - 5 av 308 uppsatser innehållade orden Att vara en förebild.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Det kan ju inte vara negativt att vara en dansande förebild" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med dans i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Andersson; Sanna Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Dans i förskolan; Dans som innehåll och metod; Dansundervisning; Förskollärarens roll; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av både tidigare forskning och egna upplevelser framkommer det att dans inte är ett vanligt förekommande ämne i förskolan. Därför väcktes intresset av att undersöka dansens plats i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares utformning av språkundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Gabriella Gustafsson; Michaela Klein; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; didaktik; språkmiljö; delaktighet; inflytande; språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex förskollärare beskriver sin utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är följande: Vad kännetecknar språkundervisning i förskolan enligt förskollärarna? Vilka språkdidaktiska val beskriver förskollärarna? Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Grönare gata på 25 kvadrat : en studie av utmaningar och möjligheter med biodiversitetsfrämjande parklets i urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Freng Blümke; [2023]
    Nyckelord :parklet design; biodiversitet; pollinatörer; innovation; taktisk urbanism; växtdesign; ekologisk hållbarhet; SPUGS; urban ekologi; ekosystemtjänster; framtidsvisioner; ruderatmarker; naturen som förebild; torktåliga arter; sociala värden;

    Sammanfattning : Idag lever nästan 90% av Sveriges befolkning sina liv i urbana miljöer. Eftersom expansionen i många städer blivit begränsad riktas i stället blickarna mot den täta staden som lösning på problemet. Men med förtätning följer också många utmaningar. LÄS MER

  5. 5. A investigative study of social security in Hammarby Sjöstad

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Hawber Garib; [2023]
    Nyckelord :Security; urban planning; water; energy efficiency; service; accessibility; Trygghet; stadsplanering; vatten; energieffektivitet; service; tillgänglighet.;

    Sammanfattning : The conducted study has illuminated and examined Hammarby Sjöstad district administration's strategic use of the concept of "security" as a central part of their overall sustainability efforts. Hammarby Sjöstad, a prominent neighborhood in Stockholm, has established itself as an exemplary example of how urban development can integrate sustainability, environmental awareness, and quality of life. LÄS MER