Sökning: "Barns röst i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Barns röst i förskolan.

  1. 1. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Rodin; Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; preschool; routine situations; interplay; Demokrati; förskola; rutinsituationer; samspel;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER

  2. 2. “De ska ha rätt att bestämma hur de vill ha det under dagarna, och att vi lyssnar på dem” : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingar på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Dahl; Moa Axberg Olli; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskolepersonal; Delaktighet; Inflytande; Samling;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan ska barn få rätt till delaktighet och inflytande i sin utbildning, ha rätt att uttrycka sig och få sin röst hörd i både innehållet och miljön i förskolan. Samling har en lång tradition i den svenska förskolan och har förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER

  4. 4. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Andreasson; Helena Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; children’s verbal expressions; children’s perspective; children’s perception; “everyone gets to join”; peer relationships; dilemma; Inkludering; exkludering; barns verbala uttryck; barns perspektiv; barns uppfattningar; alla får vara med ; kamratrelationer och dilemma;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER

  5. 5. ”Är det min tur nu?” : En kvalitativ intervjustudie för att synliggöra förskollärares uppfattningar om barns handlingsutrymme i samlingen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Isaksson; Linnéa Ålbäck; [2022]
    Nyckelord :Barns handlingsutrymme; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod; samlingen; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Samlingen i förskolan kan ses som en djupt rotad aktivitet med dess historiska rötter, vilka utgår ifrån Friedrich Fröbels teori. I förskolans läroplan står det att förskollärare ska möjliggöra för barn att få inflytande i de aktiviteter som erbjuds barnen och barnkonventionen lyfter barns rätt att få sin röst hörd. LÄS MER