Sökning: "BioShock"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet BioShock.

  1. 1. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  2. 2. Kärnvapen, inbördeskrig och en hemtrevlig känsla: Skapande och användande av minnen utifrån BioShock Infinite och Metro 2033

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Mirella Arnell; [2023]
    Nyckelord :video games; dystopia; apocalypse; memory; identification; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In light of video games and gaming becoming a more normalized and widespread phenomenon this essay examines how personal memories are created and used from playing video games. I have used the games BioShock Infinite and Metro 2033 as a basis for this discussion. LÄS MER

  3. 3. Antagonistens dimensioner : En tematisk karaktärsanalys av antagonisterna i BioShock och Heathers: The Musical

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Jakob Benjaminsson; Alexander Vide; [2022]
    Nyckelord :BioShock; Heathers: The Musical; antagonist; karaktär; tematik; komplex; enkel; E. M Forster; Robert McKee; Jens Eder;

    Sammanfattning : Modern populärkultur verkar under de senaste åren ha framfört en trend i att gestalta sina antagonister som flerdimensionella. Men är komplexitet det enda sättet att göra en antagonist intressant på? I denna fallstudie undersöks antagonisterna i BioShock och Heathers: The Musical, för att förstå den tematiska funktionen av en komplex och en enkel antagonist. LÄS MER

  4. 4. Omvänd remediering – Från FPS till traditionell litteratur : En adaptionsstudie av Bioshocks gen(us)modifierade berättelsevärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hampus Hollström; [2021]
    Nyckelord :adaptation; remediation; transmediality; gender theory; videogame; novel; adaption; remediering; transmedialitet; genusteori; tv-spel; roman;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör en jämförande studie primärt inom fältet för traditionell litteraturvetenskap, adaption, remediering och transmedialitet, med ett innehållsligt genusperspektiv. Det undersökta materialet utgörs av två verk, tv-spelet Bioshock samt romanen som är baserad på spelet och är en prequel till det, Bioshock: Rapture. LÄS MER

  5. 5. ”Bring us the girl and wipe away the debt” : Didaktisk potential i multimodal fiktionsläsning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Edvard Mattsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; fiktionsläsning; didaktik; datorspel; svenska impulser; Bioshock Infinite; fritid; analys; literacy; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER