Sökning: "Characters"
Visar resultat 31 - 35 av 2716 uppsatser innehållade ordet Characters.
31. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER
32. Fantasykaraktärer: är de mer normbrytande nu? : En komparativ karaktärsanalys av hur genusnormer porträtteras i barnböcker från två olika tider
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att se hur barnbokskaraktärer porträtteras ur ett genusperspektiv och se om det skett en förändring över tid. I studien analyseras två böcker från olika tider, Ronja Rövardotter från 1981 och första delen ur Musse och Helium från 2018. LÄS MER
33. Och då du länge blickar in i en avgrund, blickar avgrunden också in i dig. : Ekofobi och kolonial ångest i Joseph Conrads Heart of Darkness och Algernon Blackwoods The Man Whom the Trees Loved
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This thesis aims to examine the manifestation of ecophobia in negative emotional expressions in Heart of Darkness by Joseph Conrad and “The Man Whom the Trees Loved” by Algernon Blackwood and how this relates to colonialism and colonial anxiety. The term ecophobia, popularized by Simon C. LÄS MER
34. Creation of a Virtual Reality Experience for the Virtual Conservation of The Flamman Theater Using Unreal Engine 4
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknikSammanfattning : The Flamman Theater identity was successfully digitally preserved for the cultural heritage of Gothenburg by creating a video game, while tested with pandemic restrictions. On the technical side, this project combines virtual reality, artificial intelligence and game mechanics to create an immersive atmosphere, inviting people to watch movies inside as the original theater was intended. LÄS MER
35. THE ADAPTATION CYCLE OF COMIC BOOKS AND CINEMA: Authorship, Intermediality and Fidelity in Batman Adaptations
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This thesis explores the adaptation process from comic books to cinema, by leveraging theoretical frameworks found in the modern field of adaptation studies. The focus lies primarily on film adaptations of Batman, one of the most famous and well-regarded characters from the comic book medium. LÄS MER