Sökning: "Erfarenheter och upplevelser av matematikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Erfarenheter och upplevelser av matematikundervisning.

  1. 1. Elevers upplevelser av digitala verktyg i matematikundervisning i gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zainab Al Hasan; Jenny Tran; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematikundervisning; elev upplevelse; gymnasium; digital tools; mathematics education; students’ point of view; pupils perspective; secondary school; application.  ;

    Sammanfattning : Abstrakt I detta arbete studeras elevernas upplevelser av digitala verktyg i matematikundervisning på gymnasieskolor i Sverige. Problemet kan vara att lärare i ämnetmatematik inte har en uppfattning om elevernas olika behov och förutsättningar när det gäller användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Singaporemodellen : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om hur Singaporemodellen påverkar elevernas motivation och intresse för matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Emelie Östling; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; intresse; kreativitet; motivation; Singaporemodellen; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien avser att undersöka grundskollärares uppfattning kring skillnader mellan traditionell matematikundervisning och Singaporemodellens undervisningssätt och hur denna modell påverkar elevers intresse och motivation för matematikämnet. Detta gjordes iform av en kvalitativ intevjumetod för att ta del av lärares erfarenheter och åsikter kring deras upplevelser angående skillnader i undervisningsmodellerna samt hur elever påverkas av motivation. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens roll i matematikundervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ola Alyousef; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; matematiklärare; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka högstadiematematiklärares perspektiv på digitalisering i klassrummen, samt vilka för- och nackdelar de möter när de använder digitala verktyg. Forskningsfrågorna som jag utgick ifrån i min studie var: 1) Vilken syn har matematiklärare för årskurs 7–9 angående digitalisering i matematikundervisningen? 2) Hur ser matematiklärare för årskurs 7–9 på begreppet effektiva digitala verktyg i matematikundervisningen? och 3) Vad ser matematiklärare i årskurs 7–9 som för- och nackdelar med digitalisering i matematikundervisningen? Uppsatsen bygger på en kvalitativ analys som gjordes utifrån de intervjuade högstadiematematiklärarnas erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  4. 4. Students’ and teachers’ experiences of distance teaching of mathematics in Swedish upper secondary schools

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JOHANNES MEJREH; SUHEIB SALEH; [2022]
    Nyckelord :distance teaching; mathematics; upper secondary school; student learning.; Distansundervisning; matematik; gymnasieskolan; lärande;

    Sammanfattning : As technological advancements and improvements are made, the concepts of school digitalization and distance teaching become increasingly interesting and relevant. While distance teaching has existed for over a decade, it was not commonly practiced until the global pandemic 2020 where schools all around the world decided that teaching would be conducted remotely reduce the risk of spreading COVID-19. LÄS MER

  5. 5. En undervisning för alla : En studie om lärares erfarenheter kring bemötandet av de varierande kunskapsnivåerna i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :Differentiated teaching; identification; collegial collaboration; mathematics teaching; PCK.; Differentierad undervisning; identifiering; kollegialt samarbete; matematikundervisning; PCK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka matematiklärares erfarenheter och upplevelser kring möjligheten att identifiera samt bemöta de varierade kunskapsnivåerna inom det heterogena matematikklassrummet. En kvalitativ intervjuundersökning gjorde det möjligt att få en uppfattning om informanternas erfarenheter och upplevelser kring detta fenomen. LÄS MER