Sökning: "Factors of impact in teaching"

Visar resultat 16 - 20 av 147 uppsatser innehållade orden Factors of impact in teaching.

  1. 16. Elevens skrivprocess i klassrummet : Användandet av digitala och analoga verktyg och dess påverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennise Koschnike; Linnea Lindgren; Paulina Ebel; [2023]
    Nyckelord :analog tools; digital competence; digital tools; writing process; analoga verktyg; digitala verktyg; digital kompetens; skrivprocess;

    Sammanfattning : Digital competence is a skill that schools must teach. As society becomes more and more digitized, there are good reasons to argue how big a role digital devices should have in the classroom and how it affects the pupil´s learning in contrast to the traditional analogue teaching. LÄS MER

  2. 17. Friluftsliv i idrott och hälsa : En studie om skilda förutsättningar inom undervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Ludvig Holmertz; Hampus Larsson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Idrott och hälsa; Undervisningstid; Centralt innehåll; Bedömning; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : This study concerns the education of school friluftsliv in Physical Education in upper secondary schools in Sweden. The purpose of this study was to investigate the potential influence that frame factors may have on the teaching in school friluftsliv education with a particular focus on planned teaching hours, evaluation of the central content and assessment. LÄS MER

  3. 18. Skolan - en spegel av samhället : En fallstudie om kommunens möjligheter att förebygga skolsegregation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Lovisa Bohlin; Oscar Wärme Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Student composition; School segregation; Free school choice; Localization; Neoliberalism; School planning;

    Sammanfattning : This case study explores school segregation prevention in Karlstads municipality. It adresses the division in Swedish schools based on students backgrounds and socioeconomic status, hindering education quality and limiting diverse interactions. Residential segregation and school choice contribute to the issue. LÄS MER

  4. 19. Att balansera det digitala och det mänskliga : En kvalitativ studie om gymnasielärarespsykosociala arbetsmiljö och professionella identitet i relation till övergången till den digitala undervisningen under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Sörensen-Ringi; Antonia Wannerström; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; distance teaching; high school teachers; boundaryless work; psychosocial health; work environment; professional identity; demand-control-support model; covid-19; distansundervisning; gymnasielärare; gränslöst arbete; psykosocial hälsa; arbetsmiljö; professionell identitet; krav- kontroll- stödmodellen;

    Sammanfattning : High school teachers have a crucial role in shaping the next generation by educating and guiding adolescents on their way into adulthood. During the COVID-19 pandemic, which entailed a sudden shift to digital teaching, the work of high school teachers was affected. LÄS MER

  5. 20. Att göra hinder till språng : en studie om tränares sätt att hantera elevers mentala hinder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Rebecca Ohlin; Thilde Sedenborg; [2023]
    Nyckelord :tränare; idrottspsykologi; ryttarutveckling; mental träning;

    Sammanfattning : Då ridsporten i Sverige och metoderna för att utbilda ryttare förändrats avsevärt de senaste årtiondena har även kulturen kring undervisningen och den mentala inställningen förändrats. Tränarens roll idag inkluderar inte bara kunskap om ridning och hästar utan även god pedagogik och förmåga att undervisa olika individer. LÄS MER