Sökning: "Feministiskt pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Feministiskt pedagogik.
1. Att subjektifieras i lärmiljön på fritidshemmet. Erbjuder fritidshemmet en lärmiljö som motverkar eller befäster tvåkönsnormen?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien avser undersöka de normbärande saker som döljer sig i lärmiljön på fritidshem. Studien utgår från skrivningar i läroplanens värdegrund som bland annat menar att begränsande normer ska motverkas i fritidshemmet. LÄS MER
2. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER
3. "Tjejer är bäst" : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens yrkesetik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Detta självständiga arbete är en vetenskaplig essä som genom en hermeneutisk och fenomenologisk utgångspunkt undersöker fritidshemslärarens förhållningssätt i ett dilemma av etisk karaktär. Jag undersöker hur man som lärare bör förhålla sig gällande elevers skapande när det som skapas förstärker negativa föreställningar om/och traditionella könsmönster. LÄS MER
4. Ledarskap och feminism : En studie om organisering och ledarskap i en feministisk organisation
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The aim of this study was to acquire knowledge about leadership and how an organization that describes to be feminist is organized. This was done by studying how everyday tasks and institutionalised practices interact in the construction of the ”feminist” organization and its leadership. LÄS MER
5. ”Vart är den glittriga klänningen?” : En fallstudie om pedagogers positioneringar av barn inom olikajämställdhetspedagogiska strategier i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogers kroppsliga och verbala handlingar i förskolan ur ett poststrukturalistiskt feministiskt perspektiv. Fokus ligger på pedagogernas jämställdhetspedagogiska strategier samt deras positioneringar av barnen ur ett genusperspektiv. LÄS MER