Sökning: "Finnish teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Finnish teaching.

  1. 1. Ridlärarutbildningen i Finland – en historisk analys

    Kandidat-uppsats, SLU/Institutionen för husdjurens biovetenskaper

    Författare :Salla-Mari Ketokoski; [2024]
    Nyckelord :ridlärare; ridkonstens historia; militären; kavalleriet;

    Sammanfattning : Riding is a popular leisure activity throughout the Nordic countries. The transition from military to a popular sport has followed a similar path Sweden and Finland. In Sweden there is some research on the subject, but this is lacking in Finland. LÄS MER

  2. 2. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sonja Ruohonen; [2023]
    Nyckelord :health; pupil perspective; Sverige; Finland; perceptions of health; health literacy; HL; health knowledge; health education; physical education; hälsa; elevperspektiv; Sverige; Finland; uppfattningar om hälsa; hälsolitteracitet; HL; kunskaper om hälsa; hälsoundervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER

  3. 3. Growing to thrive or growing to die? Analysing high-school students’ perspectives on the relationship between economic growth and environmental sustainability

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ronja Karvinen; [2023]
    Nyckelord :Education for Sustainable Development; Sustainable Development; Degrowth; Ecological Modernization; Economic growth; Education; Social Sciences;

    Sammanfattning : How and what we should teach children about sustainability, in relation to our current economic system, has become the cornerstone of the debate on Education for Sustainable Development (ESD). This debate takes place in conjunction with a much broader debate on the concept of sustainable development itself, where the role of economic growth is both questioned and supported, seen as either a necessary support for sustainability or as a barrier to truly sustainable societies. LÄS MER

  4. 4. Taipuuko suomalainen oppikirja ruotsinsuomalaiseen äidinkielenopetukseen? : Sisällönanalyysi oppikirjasta ruotsalaisen peruskoulun äidinkielen kurssisuunnitelmaa vasten tarkasteltuna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Daniel Halonen; [2021]
    Nyckelord :First language; mother tongue instruction; textbook analysis; teaching materials; policy documents; course plan; curriculum; Äidinkieli; äidinkielenopetus; oppikirjatutkimus; opetusmateriaali; ohjausasiakirjat; kurssisuunnitelma; opetussuunnitelma; Modersmål; modersmålsundervisning; läroboksundersökning; läromedel; styrdokument; kursplan; läroplan;

    Sammanfattning : Tutkielman tavoitteena oli selvittää voiko Suomessa julkaistua oppikirjaa perustellusti käyttää ruotsalaisessa suomi äidinkielenä -opetuksessa, ruotsalaisen peruskoulun opetussuunnitelman äidin­kielen kurssisuunnitelman keskeisiä sisältöjä vasten tarkasteltuna, kun kirja on tarkoitettu alun perin käytettäväksi Suomessa ruotsinkielisten koulujen suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineessa, äidinkielenomaisen suomen oppimäärässä. Tutkimuksen taustalla on Ruotsissa julkaistun suomen kielen oppimateriaalin, joka olisi suunnattu ruotsalaisen kurssisuunitelman ”suomi ensimmäisenä kielenä” oppiaineeseen, vähäisyys. LÄS MER

  5. 5. Hur är jämställdheten i gymnastiken? : Högstadielärares syn på jämställdhet och könsnormer i skolämnet gymnastik

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Erica Mäki-Ullakko; [2021]
    Nyckelord :idrottsundervisning; skolan; gymnastik; genus; jämställdhet; könsnormer; genusmedvetenhet; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Jämställdhet och genusmedvetenhet har diskuterats mycket i vårt samhälle och är aktuella ämnen även idag. Syftet med studien är att beskriva, analysera och tolka finlandssvenska högstadielärares uppfattningar om genusmedveten och jämställd undervisning i skolämnet gymnastik. LÄS MER