Sökning: "Fokusgrupper attityder"

Visar resultat 11 - 15 av 135 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper attityder.

  1. 11. Förebyggande arbete riktat mot barn- och ungdomars alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksbruk : En kvalitativ studie om Uppsala läns förebyggande arbete mot beroendeframkallande medel utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Rina Omeragic; [2021]
    Nyckelord :ANDT; equality; ecuity; children and adolescents; qualitative research; ANDT; jämlikhet; jämställdhet; barn och ungdomar; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Bakgrund: En bidragande orsak till landets rådande hälsoklyftor finns inom ANDT-området och för att vända denna utveckling har regeringens program för alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksfrågor lyft ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv för att främja jämlika samhällsinsatser inom området. Då attityder och förhållningssätt till ANDT redan utvecklas under uppväxttiden är barn och ungdomar en viktig målgrupp att beakta i arbetet. LÄS MER

  2. 12. Hello, I'm an AI. What can I help you with? : En explorativ studie som undersöker användares attityder gentemot AI-drivna chatbotar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rickard Gustafsson; Oskar Lindfors; [2021]
    Nyckelord :Attityder; Artificiell intelligens; Chatbotar; Användare; AI;

    Sammanfattning : Detta är en explorativ studie som undersöker användares attityder gentemot AI-drivna chatbotar. Genom metoden fokusgrupper införskaffade vi empiriskt material som vi kategoriserade och analyserade med hjälp av en tematisk analys. LÄS MER

  3. 13. Fint som snus - eller? : En kvalitativ studie om hur influencer marketing av kontroversiella produkter påverkar konsumenters attityder till influencers personliga varumärken.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Enmark; Linette Norström; [2021]
    Nyckelord :Influencer; Marketing; Controversial products; Attitudes; Personal brand; Influencer; Reklam; Kontroversiella produkter; Attityder; Personligt varumärke;

    Sammanfattning : När influencers marknadsför produkter i samarbeten med företag påverkas både företagets, men också influencerns personliga varumärke. Det är därför viktigt för influencers att välja sina samarbeten och vad de gör reklam för. LÄS MER

  4. 14. Industrihampa : En kvalitativ studie angående attityder till en växtbaserad dryck tillverkad av industrihampa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Fanny Gartz Levin; [2021]
    Nyckelord :Hemp; Sustainable consumption; Swedish commodities; Focus group; Attitudes; Hampa; Hållbar konsumtion; Svensk råvara; Fokusgrupp; Attityder;

    Sammanfattning : Klimatförändringar är ett faktum, och den globala livsmedelsproduktionen står för 25 – 30 % av de totala utsläppen. För att minska utsläppen krävs det stora förändringar i samhället. För den enskilda individen kan ett minskat intag av animaliska livsmedelsprodukter göra stor skillnad för miljö och klimat. LÄS MER

  5. 15. “Viktigt att vara uppdaterad, inte hänga efter och bli en grottmänniska” - En kvalitativ studie om gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion via digitala nyhetsplattformar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia González; Malin Kjellqvist; [2020-02-03]
    Nyckelord :nyheter; gymnasieungdomar; behov; attityder; digitala nyhetsplattformar; sociala medier; nyhetsval; betalnyheter; gratisnyheter; uses gratifications; selektiv exponering.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion, specifikt inriktat på nyheter från digitala plattformar. Målet med studien är att få en bättre förståelse för, och en indikation på hur, ungas nuvarande konsumtion av nyheter ser ut. LÄS MER