Sökning: "Gamification e-health"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Gamification e-health.

  1. 1. Spelifiering i m-hälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Jakob Doyon; Johan Efvergren; [2022]
    Nyckelord :Spelifiering; m-hälsa; e-hälsa; belöningar; gamification; m-health; e-health; användarupplevelse; UX; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med en djupare förståelse kring hur användarupplevelsen av spelifierade m-hälsoapplikationer för kroniskt sjuka påverkas av icke-monetära belöningar. För att kunna göra detta har centrala områden gällande m-hälsa, spelifiering, spelelementet icke-monetära belöningar och användarupplevelse behandlats. LÄS MER

  2. 2. How Avatar Representations Impact Willingness for Health-Habit Changes

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Theodor Ekenstedt; Saga Wallerström; [2021]
    Nyckelord :avatar; gamification; self-discrepancy theory; priming; e-health; avatar; spelifiering; självdiskrepansteorin; priming; e-hälsa;

    Sammanfattning : This study examines how adding avatars, personal visual representations of the user, on online forms impacts self-reported willingness for behavioral change, when considering health habits. Avatars are a gamification element proposed to have a positive impact on behavioral change. LÄS MER

  3. 3. En kartläggning av effekter av digitaliserade hälsofrämjande interventioner för barn med övervikt – : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Emma Hansson; Laura Zagar; [2021]
    Nyckelord :children; e-health; intervention; overweight; youths; barn; e-hälsa; intervention; ungdomar; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt innebär att onormal eller överdriven fettvävnad utgör en risk för hälsan. Barn behandlas för övervikt och fetma med e-hälsotjänster. Litteraturöversikter ger sjuksköterskor och andra vårdgivare viktig information om resultat från studier om e-hälsointerventioner mot övervikt. LÄS MER

  4. 4. Using Gamification to Improve User Experience and Health Effects in Mobile Applications

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonathan Andersson; [2021]
    Nyckelord :Gamification e-health; human-computer interaction; mobile applications; usability;

    Sammanfattning : Background. According to the World Health Organization, over 264 million people suffer from depression. A recent trend to treat and combat depression is e-health applications like Headspace with the help of mindfulness or meditation. LÄS MER