Sökning: "Generaliserbarhet"

Visar resultat 21 - 25 av 200 uppsatser innehållade ordet Generaliserbarhet.

  1. 21. Maximizing value capture from AI digital solutions : A case study of a startup in the wind energy industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Hurmavaara; Petter Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Value capture; Relational value capture; Economical value capture; Digital business models; Digital revenue models; start-up; AI;

    Sammanfattning : Purpose  The purpose of this study is to extend current literature on the concept of value capture for AI start-ups, focusing on the challenges they face and how to maximize value capture. By investigating relational and economical value capture dimensions, this study aims to identify opportunities for start-ups to extract value from their AI digital solutions. LÄS MER

  2. 22. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER

  3. 23. Relationsmarknadsföringens betydelse för digitala nischbanker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Thea Carlbom; Pontus Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Digital niche bank; relationship marketing; trust; loyalty; digital media; Digital nischbank; relationsmarknadsföring; förtroende; lojalitet; digitala medier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur digitala nischbanker i Sverige använder relationsmarknadsföring.  Metod: Studien är genomförd med hjälp av en kvalitativ multipel fallstudie med en deduktiv ansats. Empirin är insamlad genom semistrukturerade intervjuer utförda via Zoom hos fyra svenska digitala nischbanker. LÄS MER

  4. 24. Förbättringsarbete : Lean i fordonserviceverkstad

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Robin Seger; Berglund Gustaf; [2022]
    Nyckelord :Standardiserat arbetssätt; 5S; PDCA; respekt för människan; Lean; Förbättringsarbete;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att hitta vilka hinder som berör förbättringsarbete hos en fordonsserviceverkstad i Gävleborg trakten jämfört med faktorerna som beskrivs av teorin.   Metod:  Studien är en kvalitativ fallstudie där data har samlats in via intervjuer på en fordonsserviceverkstad. LÄS MER

  5. 25. Varför ser man endast Europas historia? : En intervjustudie som presenterar historielärares förhållningssätt till glappet mellan läroplan och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kawther Aljammali; [2022]
    Nyckelord :Eurocentrisk perspektiv; orientalism; läroplan; läromedel; historiedidaktik; historiemedvetande; identitetsbildning.;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar lärarnas syn och förhållningssätt kring glappet som finns mellan läromedlen och läroplanen, som den tidigare forskningen har visat. Det har gjorts flera forskningar där forskarna undersöker olika läroböcker och ser om de förhåller sig till läroplanen. LÄS MER