Sökning: "HR kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden HR kommunikation.

  1. 1. Samarbetet mellan chefer och HR: En fenomenologisk studie om hur chefer och HR upplever samarbetet mellan dem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nema Sillah Bagge; Vanessa Henrysson Roqueta; [2024]
    Nyckelord :Human resources; chefer; samarbete; kommunikation; ansvarsområden; organisationskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : De arbetsområden där chefer och HR delar ansvar och behöver samarbeta är många. Detta beror i huvudsak på att både chefer och HR besitter personalansvar, där HR:s roll primärt är att stötta chefer i deras arbete på olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Talanghantering inom HR-området : En kvalitativ studie av chefers sätt att se och arbeta med talang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Olle Hägneryd; Wass Fredrik; [2024]
    Nyckelord :Talant; talant management; manager; HR; Talang; talanghantering; chef; HR;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur chefer med personalansvar ser på talang som begrepp och hur de strategiskt arbetar med talanghantering för att upprätthålla en attraktiv arbetsplats. Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt med fem semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för insamling av empiriska materialet. LÄS MER

  3. 3. ”Det kanske inte uttryckligen kommuniceras att det här är systematiskt” : En kvalitativ studie om upplevelsen av kommunikation och information av systematiskt arbetsmiljöarbete i en kommunal verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Arbetsvetenskap

    Författare :Frida Holgersson; Annika Ruth; [2023]
    Nyckelord :systematic work environment; routines; knowledge; communication; information; meeting forum; municipal organization; systematiskt arbetsmiljöarbete; rutiner; kunskap; kommunikation; information; mötesforum; kommunal verksamhet;

    Sammanfattning : Grunden för att skapa säkra och hälsosamma arbetsplatser är systematiskt arbetsmiljöarbete och för att det ska fungera krävs goda grundkunskaper. I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår alla arbetsmiljöförhållanden samt årlig uppföljning, arbetsmiljöpolicy, rutiner, samarbete, uppgiftsfördelning, kunskaper, undersökning, riskbedömning och åtgärder. LÄS MER

  4. 4. Välkommen in : En kvalitativ fallstudie om betydelsen av kommunikationen mellan ledare och nyanställd för en välfungerande socialiseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-); Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carina Steggo Udd; Lovisa Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :kommunikation och ledarskap; meningsskapande; organisatorisk assimilering; organisationskultur; socialiseringsprocessen;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Idag stannar nyanställda allt kortare tid på sina arbetsplatser. En av de främsta orsakerna till detta är upplevelsen av bristande återkoppling, uppskattning och stöd från ledaren samt misslyckande med att förmedla och implementera organisationens kultur till nya arbetstagare. LÄS MER

  5. 5. Organisationers fina men otydliga språk : Användandet av buzzwords i en HR-kontext

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Lager; Clara Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Buzzwords; Rhetoric; Leadership; Strategic HR; Communication; Buzzwords; Retorik; Ledarskap; Strategisk HR; Kommunikation;

    Sammanfattning : Det är inte svårt att hitta ord och fraser med oklar eller otydlig innebörd i organisationers strategiska processer. Dessa kan påverka hur ledarskapet uppfattas, hur beslut tas och hur processer implementeras. HR har möjlighet att påverka relationen mellan medarbetare och chefer men HR’s språk är idag outforskat. LÄS MER