Sökning: "High-Stake Tests"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden High-Stake Tests.

  1. 1. Hur lärare påverkas av ansvarsutkrävande beslut och tester : En systematisk meta-aggregerad litteraturgenomgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Björn Svensson; [2024]
    Nyckelord :Accountability; teacher; perception; tests; VAM; Ansvarsutkrävande; Lärare; Upplevelser; tester; VAM;

    Sammanfattning : Bakgrund och mål – Tidigare studier har visat att Value-Added Model (VAM) har metodologiska brister och tillsammans med high stake tesing kan både skolor och personal påverkas på oönskade sätt. Denna studies avsikt har varit att undersöka vetenskapliga studier, som omfattat lärares upplevelser av beslut som medförde stora konsekvenser vid införande och tillämpning testresultat och utvärderingar på skolor baserad VAM Metod – Systematisk databassökning genomfördes i Eric 2023-03-10 för studier på engelska. LÄS MER

  2. 2. Exploring the associations of students' intrinsic and extrinsic motivation towards high-stake tests in Physical education. : a correlational study using Self-Determination Theory

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hansson; Simon Riesler; [2022]
    Nyckelord :Academic Motivation Scale; Motivation; Self-Determination Theory; High-Stake Tests; Physical Education; Intrinsic Motivation; Extrinsic Motivation;

    Sammanfattning : This study explored the associations of students’ intrinsic and extrinsic motivation towards high-stake tests in Physical education. The study collected data with questionnaires from 81 Swedish compulsory school students. The questionnaires in this study were based on the Academic Motivation Scale. LÄS MER

  3. 3. Räcker språket till för högskolestudier? : Om Tisus, högskolans behörighetskrav i svenska och de faktiska språkbehoven på högskolan.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mia Monica Nyberg; [2020]
    Nyckelord :high stake; language testing; academic literacy; phenomenography; high stake; Tisus; akademisk litteracitet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med den här masteruppsaten är huvudsakligen att undersöka hur Tisus, ett språkprov som kan ge behörighet i svenska för universitetsstudier, uppfattas av testtagarna. Detta görs medelst en enkät med 227 respondenter, varav drygt hälften hade godkänts på testet och de övriga hade underkänts. LÄS MER

  4. 4. "Ska jag förklara det?! Alla har ju redan löst det så vad spelar det för roll?" Användandet av formativ bedömning i utvecklingen av de matematiska förmågorna i Lgy 11

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Grudéus; Nicklas Lindén; [2012]
    Nyckelord :Assessment for learning; coarse objectives; formative assessment; implementation; Lgy 11; mathematics; Bedömning för lärande; formativ bedömning; förmågor; Läroplan för gymnasieskolan 2011; implementering; matematik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how mathematics teachers use formative assessment to make the course objectives clear to the student. This is part of a wider aim in Sweden to find ways for improving mathematics teaching. Qualitative semi-structrured interviews and observations were used for collecting data. LÄS MER